Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsutvecklare

Arbetsbeskrivning

Riksantikvarieämbetet är den myndighet som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön i Sverige. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra vad kulturarvet betyder för samhällets utveckling. På flera orter runt om i Sverige arbetar cirka 250 personer med att leda och stödja arbetet kring att bevara, använda och utveckla vårt kulturarv. 

Ett av myndighetens uppdrag är att främja utveckling och samarbete på museiområdet, samt att verka för ökad kunskap grundad på forskning i samverkan med andra, exempelvis universitet och högskolor. Det är kring dessa frågor som arbetet på vår enhet, Kulturarvsstudion, kretsar.

Enheten består i dag av 19 medarbetare med kompetens inom digitalisering av kulturarv och museiutveckling. Kulturarvsstudions verksamhet omfattar rådgivning, metodutveckling, omvärldsbevakning och kunskapsdelning inom exempelvis medieteknik, pedagogik och digital förmedling. Vi genomför samarbetsprojekt med andra kulturarvsaktörer för att stödja och göra kulturarvet mer känt och använt i samhället.  

På kulturarvsstudion förvaltar och utvecklar vi även den nationella infrastrukturen K-Samsök, som samlar kulturarvsdata från ett 80-tal kulturarvsinstitutioner och därigenom möjliggör en samlad ingång till svenskt digitalt kulturarv, för utvecklare och enskilda.   

Innovation och utveckling

2018-2021 har Riksantikvarieämbetet genomfört projektet ”Kulturarvsinkubator” som syftade till att stödja entreprenörer som ville utveckla produkter och tjänster för kulturarvssektorn. Detta har gjorts genom bland annat ett program för företag, stöd i prototyp- och affärsutveckling, rådgivning och nätverksbyggande. Vidare har samarbetsprojekt mellan entreprenörer och museer genomförts, med kulturarvsinkubatorn som stöd.

Nu tar vi erfarenheterna och resultaten från projektet och avser att bygga upp en verksamhet som ska arbeta med innovation och utveckling, både med intern förmåga, men framför allt i tätt samarbete med museer och företag inom kulturarvssektorn.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer att röra dig i gränslandet mellan näringsliv, myndigheter och institutioner, för att fånga upp behov och initiera utvecklingsprojekt som bland annat ska stödja museernas digitala transformation. Att bygga nätverk, strukturer och förståelse mellan de olika intressenterna är väsentligt.

Du rör dig mellan strategiskt och operativt arbete, är lyhörd och har en förmåga att kunna driva på från vision till konkret genomförande. Du leder, följer upp, utvärderar och rapporterar löpande arbetet med hjälp av ditt team. Det är viktigt att se möjligheter och att kunna navigera lösningsorienterat mellan de olika kulturer och regelverk som projektet möter.

Vi söker dig som har:


• Eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på något annat sätt.
• Erfarenhet av att leda utvecklingsprojekt med dokumenterad framgång.
• Uttrycker dig väl i tal och skrift med en förmåga att vara pedagogisk och att kunna övertyga och är van att leda andra i projekt och arbetsgrupper.
• Förmåga att bygga goda relationer i nätverk med en mångfald av aktörer.
• Stor nyfikenhet och drivkraft i att skapa kopplingar mellan det privata, det offentliga och akademin.
• Har en god kunskap om innovativa processer, tar initiativ, agerar entusiasmerande och är prestationsinriktad.

Det är meriterande om du har egen erfarenhet av att driva företag liksom kunskaper och förståelse för kulturarvssektorns aktörer och sektorns digitalisering. Om du har vana av att bygga upp eller utveckla organisationer med nya eller tydligt förändrade förutsättningar genom ex framtagande av ny affärs/verksamhetsplan är även det meriterande.

Som person tror vi att du är prestigelös och nyfiken och har en ett stort intresse av att arbeta med innovationsprocesser och utvecklingsarbete.

Vi söker en profil som passar in i befintliga team på enheten där ni kompletterar varandra så bra som möjligt.

Övrigt

Anställningen är tillsvidare och vi tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort är Visby med möjlighet att arbeta delvis på distans.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 10 januari 2022. Märk din ansökan med diarienummer RAÄ-2021-3217.

Kontaktpersoner på detta företaget

Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksantikvarieämbetet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 december 2021
  • Ansök senast: 10 januari 2022

Besöksadress

Storgatan 41 11484 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 5405
STOCKHOLM, 11484

Liknande jobb


20 november 2024

20 november 2024

20 november 2024