OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg är mitt uppe i ett stort stadsutvecklingssprång. Vår stad växer varje år och har ambitioner att fortsätta växa som regionens kärna. Trafikkontoret har en central roll i utvecklingen av staden, men också att förvalta den befintliga staden. Idag är vi ca 470 medarbetare som planerar, bygger, förvaltar och utvecklar stadens infrastruktur, gator och offentliga rum till största möjliga nytta för stadens boende, besökare och verksamma. I vårt uppdrag finns också att boka och administrera färdtjänstresor och andra serviceresor. Tillsammans med övriga förvaltningar och bolag i Göteborgs stad arbetar vi för att Göteborg ska fortsätta växa och utvecklas till en stad för alla.
ARBETSUPPGIFTER
Enheten Färdtjänsttillstånd är en del av Trafikkontoret och en av sex enheter på avdelningen Serviceresor. Vi är ett gott gäng på 17 medarbetare som handlägger ansökningar om resor för bland annat färdtjänst och riksfärdtjänst. Vår vision är "Den goda resan för ett friare liv". Vi har idag ca 17 500 aktiva färdtjänsttillstånd och tillsammans hanterar vi årligen ca 9 500 beslut. Vi har inga egna fordon eller förare, utan upphandlar all vår trafik. På Trafikkontoret är vi drygt 500 anställda och driver just nu ett omfattande arbete med att utveckla staden. Arbete med mångfald är viktigt för oss och vi vill gärna att medarbetarna ska spegla Göteborgs befolkning. Vi gör skillnad i göteborgarens vardag, vill du vara med?
Som verksamhetsutvecklare på färdtjänsttillstånd arbetar du som spindeln i nätet med att anpassa, kvalitetssäkra och utveckla metoder och arbetssätt inom enheten. Du arbetar utifrån styrande dokument, riktlinjer och policys. Du ska under ledning av enhetschefen för färdtjänsttillstånd omsätta enhetens vision, mål och resultat så att dessa blir ett stöd i enhetens dagliga arbete. I dina uppdrag ingår att tillsammans med chef och handläggare anpassa och utveckla verksamheten utifrån rådande lagar och regler samt gängse samhällskrav. Omvärldsbevakning, interna utredningsuppdrag samt informationsförvaltning är ett viktigt inslag i dina arbetsuppgifter. Viss handläggning förekommer i tjänsten.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning om 180 poäng (120 poäng i tidigare system) med relevant inriktning eller annan utbildning/erfarenhet som bedöms likvärdig.
Vi ser också att du har IT-kunskaper inom b. la MS Office, Excell, SharePoint, Teams samt olika statistikprogram som exempelvis Qlicksense.
Verksamhetsutveckling är ett spännande och utmanande arbete och vi ser gärna att du har provat det förut. Med vårt uppdrag är det gynnsamt om du har erfarenhet av att ha jobbat med handläggningsprocesser och har förståelse för myndighetsutövning utifrån olika lagar och förordningar. Det är viktigt att du har jobbat med verksamhetsplaner, statistiska underlag och analyser samt i verksamhetsstödjande funktion där det ingår allt från administration, dokumentation till att förankra arbetet hos medarbetare, ledningsgruppen och politiker. Erfarenhet av att arbeta med processledning genom att driva, utveckla och genomföra både på strategisk nivå och i mindre sammanhang kommer dig till stor nytta i detta uppdrag.
För att vara framgångsrik och trivas med detta uppdrag krävs det att du är en självgående problemlösare med god analytisk förmåga. Du har god förståelse för myndighetsutövning och dess processer samt är van och gillar att dokumentera och hantera statistik. Du är prestigelös, ansvarstagande och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du behöver vara kommunikativ, och har en förmåga att uttrycka dig på ett professionellt sätt i både tal och skrift. Då du inom ramen för uppdraget kommer att ha såväl interna som externa kontakter är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga, intresse för samhällsfrågor och för målgruppen. Du är öppen för att uppdraget kan variera mellan stort och smått och kan ändra perspektiv.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi ser det som meriterande om du jobbat inom myndighetsutövning från kommunal eller statlig verksamhet samt har erfarenhet av förändringsledning och digitaliseringsarbete. Meriterande om du tidigare arbetat i Platina.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vår arbetsplats är belägen i centrala Göteborg och vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv.
Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Om rekryteringsprocessen:
För din kännedom arbetar vi med kompetensbaserade rekryteringsprocesser, en metod som innebär att vi fokuserar på kompetens för tjänsten samt personliga egenskaper. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag. För en del av våra rekryteringar tillämpar vi testning som en del av vårt urvalsarbete. Mer information gällande testning får du om du går vidare i processen.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/trafikkontoret-goteborgs-stad/
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.