Verksamhetsutvecklare

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.


Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.



Verksamhetsutvecklare på avdelningen för Fiskerikontroll

Som verksamhetsutvecklare har du en nyckelroll i avdelningens och myndighetens utvecklingsarbete.

Du rapporterar till avdelningschefen och ingår som ordinarie medlem i avdelningens ledningsgrupp. Du är också en del av myndighetens nätverk för verksamhetsutvecklare med ansvar för koordinering och beredning av myndighetsövergripande utvecklingsinitiativ.

En avgörande del i vårt uppdrag handlar om att samla in, förvalta och analysera stora mängder data från fisket och försäljningen av fiskeriprodukter. Att utnyttja digitaliseringens möjligheter är en nyckelfråga i vår utveckling av en effektiv och välfungerande fiskerikontroll.

Arbetsuppgifter

Kärnan i ditt uppdrag är att förvalta avdelningens långsiktiga utvecklingsagenda och ansvara för att den omsätts i en årlig verksamhetsplan i linje med avdelningens och myndighetens strategier.

Exempel på övriga arbetsuppgifter:

- Sammanhållande ansvarig för avdelningens IT-förvaltnings- och IT-utvecklingsarbete och den viktiga koordineringen med verksamhetsplan och linjeverksamhet
- Stöd till avdelningschefen med beredning och prioritering av utvecklingsinitiativ i planerings- och budgetprocessen.
- Sammanhållande och pådrivande ansvarig för formulering och uppföljning av avdelningens årliga verksamhetsplan.
- Ansvar för enskilda, avdelningsövergripande utvecklingsaktiviteter.
- Sammanhållande ansvarig för avdelningens arbete med årsredovisning.
- I övrigt förekommande arbetsuppgifter på avdelningen

 

Dina egenskaper

Vi söker dig som brinner för utveckling och särskilt de möjligheter som digitaliseringen ger. Din självklara utgångspunkt är en god förståelse för verksamheten och dess långsiktiga behov.

Du är en förändringsledare och en god kommunikatör med förmåga att beskriva utvecklingsarbetet på ett lättillgängligt och entusiasmerande sätt.

Du är initiativrik och van vid att leda sig själv i självständigt arbete men du är också van vid att skapa resultat genom nätverkande och genom att få andra att arbeta enligt beslutad utvecklingsagenda.

För att lösa dina uppgifter behöver du vara strukturerad, noggrann och ordningsam med god vana att arbeta i enlighet med beslutade modeller och rutiner.

 

Dina erfarenheter och meriter

För att passa i rollen som verksamhetsutvecklare på tror vi att du har en gedigen erfarenhet av verksamhetsutveckling och digitalisering.

Vi kräver minst 5-7 års arbetslivserfarenhet inom, för uppdraget, relevant verksamhet. Du måste ha erfarenhet från förändringsledning och verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering.

Meriterande är erfarenhet från:

- Projekt- eller programledning inom IT-utveckling
- Arbete inom offentlig verksamhet.
- God kännedom om svensk statsförvaltning.

När det gäller utbildning är kravet en högskoleutbildning på minst tre år, motsvarande kandidatexamen, med en inriktning som är relevant för uppdraget. Du kan också ha annan erfarenhet eller utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Utbildning inom ledarskap, kommunikation och projektledning är meriterande.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och Vattenmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Liknande jobb


20 november 2024

20 november 2024

20 november 2024

Expert Consultant

Expert Consultant

18 november 2024