OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan söker
Verksamhetsutvecklare till verksamhetsområde Ledning och utveckling på Verksamhetsstöd, Stockholm
Arbetsuppgifter och ansvar
Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) är Försäkringskassans försäkrings-, organisations- och utvecklingsstöd. VS stödjer verksamheten för att tillsammans nå Försäkringskassans mål.
VS levererar tjänster inom: Försäkringsstöd: ekonomiadministration, utbetalningar, skanning, detektion, arkiv, diarieföring, blanketter och mallar.
Organisationsstöd: kontorsservice, lokalförsörjning, inköp, hållbarhet, säkerhet, HR och behörigheter.
Utvecklingsstöd: kompetensutveckling, lean, process-, regel- och informationsmodellering, produktionsstyrning, generellt handläggningsstöd och verksamhetsarkitektur.
Verksamhetsstöd levererar främst tjänster och stöd till Försäkringskassan men har även Statens servicecenter, Pensionsmyndigheten och Migrationsverket som kunder.
Avdelningen har ca 640 medarbetare på 59 orter över hela landet och har en budget på 1,2 miljarder kronor.
Tjänsten är placerad i verksamhetsområdet Ledning och Utveckling och vi stödjer hela VS med controlling, projektledning samt verksamhetsutveckling.
I rollen som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja en kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du arbetar med att identifiera utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta utvecklingsaktiviteter. Du leder, medverkar i och utvärderar olika utvecklingsinsatser. Även andra arbetsuppgifter kan vara aktuella, såsom olika utredningsuppdrag.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet och/eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har flerårig erfarenhet av verksamhetsutveckling och/eller utvecklingsfrågor på ledningsnivå i stora organisationer
• har erfarenhet av arbete på såväl strategisk som operativ nivå
• har ledarerfarenhet som chef eller projektledare
• har erfarenhet av verksamhetsutveckling med IT-inslag
• är drivande och har förmåga till helhetssyn
• har god samarbetsförmåga och är diplomatisk
• är duktig på att nätverka och skapa kontakter
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har mycket god kommunikationsförmåga såväl muntligt som skriftligt
Det är meriterande om du har:
• mycket goda kunskaper om förändrings- och utvecklingsprocesser
• goda kunskaper inom projektledning
• erfarenhet av att arbeta med Lean som strategi
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringen för tjänsten är i Stockholm. Resor kan förekomma i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kommer eventuellt arbetspsykologiska tester användas. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.
Mer information
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta rekryterande chef Kerstin Wiklund tfn: 010-116 9588. Har du frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta Victoria Waltenberg, HR-specialist, tfn: 010-116 11 55 eller Lisa Bergström (under vecka 20), HR-specialist, tfn: 010-116 79 72.
Fackliga kontaktpersoner är förST Mattias Estlind, tfn: 010-111 86 30, för Saco-S Tommy Persson, tfn: 010 – 118 66 40, och för Seko Johanna Grundström, tfn 010 – 115 30 44.
Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 027243-2016 senast den 22maj 2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.