OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 92,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor
Verksamhetsutvecklare - Application Specialist
Funktionen Business Solutions Financial Systems ingår i koncernstaben och har som uppgift att vara kompetenscentra för de applikationer som används av ekonomer runt om i koncernen. Huvuduppdraget för gruppen är att aktivt deltaga i att definiera och prioritera verksamhetens krav till IT lösningar som ger affärsvärde.
De processer som vi arbetar med inkluderar:
. Bokslut
. Kundreskontra
. Leverantörsreskontra
. Investeringar
. Projektredovisning
. Prognos
. Tull
Funktionen ansvarar för ett antal applikationslösningar, där de största är Scanias koncernrapporterings system Hyperion Financial Management (HFM), affärssystemet Oracle E-Business Suite (EBS) och Tullsystemet MIC.
Rätt kandidat lockas av att förstå verksamhetens behov och att vara länken mellan verksamheten och Scania IT. Du är placerad i Södertälje och rapporterar till Head of Business Solutions & Financial Systems, Corporate Control.
Just nu är vi mitt i ett arbete som kommer att innebära stora processförbättringar. Detta kommer även innebära ett större och bredare ansvar för vår gruppering.
Dina arbetsuppgifter
Vi är en kreativ grupp som genom tvärfunktionellt arbete förvaltar och utvecklar applikationer och processer. Vi söker dig med intresse för projekt-, process- och förvaltningsarbete.
Som Business Maintenance Manager ska du:
.Driva och koordinera förvaltning och utveckling för en eller flera applikationer
.Koordinera support organisationen för en eller flera applikationer
.Driva och koordinera process- och förändringsarbete
.Sammanställa och följa upp prognos
.Kommunicera med olika delar av Scania, både i Sverige och Europa
.Kommunicera med externa leverantörer
.Bidra i projekt med applikations- och processkunskap
Din profil
Du behöver vara ekonom med erfarenhet från arbete på en ekonomiavdelning.
För att trivas och lyckas med denna tjänst behöver du vara duktig på att kommunicera och koordinera.
Du ska kunna omsätta verksamhetsbehov till kravspecifikationer och arbeta tillsammans med användare och Scania IT.
Du ska brinna för verksamhetsutveckling, kunna hantera många saker samtidigt samt ha ett stort intresse för att skapa kundvärde.
Har du erfarenhet av projekt arbete/ledning är det meriterande.
Ytterligare information
Kontakta gärna Hans Wolfhagen (Head of JP), tfn 08-553 863 93 eller Bülent Aho (Responsible Oracle eBS), tfn 08-553 852 46.
Kontaktpersoner på detta företaget
Randstad .