OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Sektion informationshantering ansvarar för strategisk styrning, stöd, utveckling och utvärdering inom området informationsförvaltning. På sektionen finns idag 19 medarbetare i rollerna arkivarie, verksamhetsutvecklare och produktägare. Informationshantering är en av tre sektioner på avdelningen Strategisk utveckling och förvaltning. Vi behöver nu förstärka sektionen med en verksamhetsutvecklare.
I din roll som verksamhetsutvecklare ärendehantering kommer du att arbeta inom avdelningens produktområde i gränslandet mellan vår kärn- och it-verksamhet med såväl utveckling av verksamhet som långsiktig förvaltning. I rollen ingår det att sätta sig in i och förstå ärendeprocessen, ha god systemkännedom och ett högt säkerhetsmedvetande. På myndigheten finns idag ett flertal olika systemstöd för ärendehantering. Det stödsystem som du främst kommer att arbeta med är för närvarande W3D3. Du kommer att behöva ha kunskap om myndighetens ärendehanteringssystem så pass bra att du kan vara ett stöd för samtliga verksamheter inom myndigheten utifrån deras behov, se lösningarna och realisera utvecklingsbehoven tillsammans med medarbetare från it-avdelningen. Du kommer att ingå i avdelningens nystartade produktområde, PO SUF, som utifrån ett agilt och kunddrivet arbetssätt förvaltar och utvecklar de it-lösningar som omfattas av avdelningens ansvar. Produktområdet består av två produkter, Ärendehantering och Dataanalys, och du kommer vara 1 av totalt 3 stycken verksamhetsutvecklare som jobbar med produkt ärendehantering.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• ingå i ett leveransteam och tillsammans med produktägare jobba med prioritering av teamets backlogg
• analysera och beskriva organisationens ärendeprocesser i syfte att hitta förenklingar, effektiviseringar och andra förbättringar
• hantera och följa upp uppdrag och utgöra användarstöd
• samla in verksamhetens/beställarens behov av ärendehantering
• delta i och driva frågor i användargrupper
• ansvara för att driva utredningar inom produktområdet
• medverka vid att ta fram nya processer, rutiner, mallar
• bidra med underlag så korrekta beslut om prioritering kan fattas inom ramen för produktområdets ansvarsområde.
Du måste ha
• akademisk examen som Transportstyrelsen anser relevant för uppgifterna t ex, systemvetenskap eller likvärdiga kunskaper förvärvad på annat sätt t ex flerårig förvaltning av system
• erfarenhet av arbete med ärendehantering
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av att leda andra
• god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
• goda kunskaper om W3D3
• erfarenhet av e-arkiv
• praktisk erfarenhet av att arbeta med ändringshantering
• erfarenhet av arbete enligt agila arbetssätt och metoder
• arbetat med förändringsledning.
Vi vill att du
• har god ledarskapsförmåga
• har en god analytisk förmåga
• är kommunikativ och lyhörd
• har ett starkt intresse att lära nytt och utvecklas i din roll
• är samarbetsorienterad och hittar lösningar tillsammans med andra
• har förmåga att prioritera och att självständigt leverera med hög kvalitet.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att ske enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vid frågor är du välkommen att kontakta Sektionschef Patrik Reveron, 010 – 495 45 75, patrik.reveron@transportstyrelsen.se, alternativt produktägare Sara Luthman, 010 - 495 62 94 sara.luthman@transportstyrelsen.se. Saco, Maria Inghamn och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-9386 Vi behöver din ansökan senast den 8 november 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Strategisk utveckling och förvaltning
På avdelning Strategisk utveckling och förvaltning finns en enhet som består av en stab och tre sektioner: Informationshantering, Utvärdering och analys samt Kunddriven utveckling. Vi har cirka 55 medarbetare som är placerade i Norrköping, Örebro och Borlänge.
Vårt främsta uppdrag är att skapa förutsättningar för övriga avdelningar att uppnå myndighetens mål genom att vara styrande, stödjande och samordnande. Vi ska också driva på utvecklingen inom ett antal strategiska områden, exempelvis ledningssystem och processer, kund- och digitaliseringsfrågor och informationsförvaltning.