Verksamhetsutvecklare, avdelningen för Barn- och Familj, Utveckling & Stöd

Verksamhetsutvecklare, avdelningen för Barn- och Familj, Utveckling & Stöd

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Som verksamhetsutvecklare blir du en del av avdelningen Barn och Familj. Hos oss arbetar 2400 medarbetare på 18 platser runt om i landet. Barn och Familj har i uppgift att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar.

Vi söker nu verksamhetsutvecklare till vårt verksamhetsområde Föräldraförmåner, som ansvarar för förmånerna föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning samt graviditetspenning. Uppdraget som verksamhetsutvecklare är att genom din expertroll stödja handläggningen och bidra till att skapa trygghet och förutsättningar för en bra kundupplevelse med god kvalitet.

Ansvar och arbetsuppgifter
I samarbete och dialog med berörda delar av verksamheten driva utveckling som bidrar till en kundfokuserad, enhetlig, effektiv och korrekt tillämpning och handläggning av socialförsäkringen.

Ha ett helhetsperspektiv på verksamhetsutvecklingen. Uppmärksamma och säkerställa att olika perspektiv tas om hand så att bland annat handläggande verksamhet och utveckling hålls ihop. Säkra tvärfunktionellt samarbete där behov finns.

Driva uppdrag från ledningen och andra uppdragsgivare samt leda införande och förändringar av regeländringar i samarbete med handläggande verksamhet. Omsätta dessa till gemensamma produkter och processer till nytta för kund och användare.

Uppmärksamma och efterfråga utvecklingsbehov. Arbeta med att nyutveckla, förvalta och vidareutveckla såväl en enhetlig, effektiv och korrekt tillämpning som gemensamma processer och arbetssätt i handläggningen samt förslag till regelförenklingar. Detta med eller utan IT-inslag.

Tillsammans med IT-avdelningen och handläggande verksamhet driva förvaltning och utveckling av tjänster utifrån verksamhetens och kundens/användarens behov.

Bidra till myndighetens stabsuppdrag bl.a. genom att svara på remisser från regering, andra myndigheter och samarbetspartners och bistå dessa i övrigt vid behov.

Samverka med externa partners för att ta fram gemensamma produkter samt driva och stödja omsättandet av dessa internt.

I vårt utvecklingsarbete utgår vi ifrån agila principer och metoder, där vi jobbar med stort fokus på teamsamarbete, såväl självständigt ansvar och med möjlighet att ständigt förbättra vår verksamhet med ett helhetsperspektiv för verksamhets- och systemutvecklingen.

Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Vi söker dig som har:


• examen från högskola/universitet eller andra erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• flerårig erfarenhet från arbete inom verksamhetsutveckling och/eller inom aktuellt verksamhetsområde
• mycket goda kunskaper i förändrings- och utvecklingsprocesser utifrån ett helhetsperspektiv
• god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt
• god självkännedom och är stabil som person
• god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• god förmåga att prioritera arbetet på ett effektivt sätt
• förmåga att samverka internt och externt, skapa förtroende och bidra till goda relationer

Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetsutveckling inom stor offentlig organisation samt av agilt eller behovsdrivet utvecklingsarbete.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Två tillsvidareanställningar, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placeringsort Stockholm (Telefonplan). I denna rekrytering kan vi komma att tillämpa arbetspsykologiska tester som en del av urvalsarbetet.

Kontaktpersoner
För frågor om tjänsten kontaktar du områdeschef Fredrika Järnehall Box, 010-112 08 68. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontaktar du HR-specialist Stig Lindblom, 010-116 90 63. Fackförbundet ST: Anne-Marie Ahlin, 010-118 41 34, SACO-S: Louise Henriksson 010-118 40 55, Seko: Fredrik Bruhn 010-111 86 29.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 11 januari 2021. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar om varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 december 2020
  • Ansök senast: 11 januari 2021

Liknande jobb


28 november 2024

Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsutvecklare

27 november 2024

27 november 2024

Senior Digital Analyst

Senior Digital Analyst

27 november 2024