OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 250 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vill du vara med och skapa kommunsveriges bästa medborgarservice?
I Botkyrka kommun vill vi göra det enklare för våra medborgare, oavsett om det handlar om att söka barnomsorg, skaffa bygglov eller göra en felanmälan.
Nu har du chansen att bli en del av ett team som driver det strategiska och operativa arbetet i kommunens digitala kanaler och e-tjänsteplattform.
Med medborgarnas behov i fokus förbättrar och förenklar du våra digitala kanaler och e-tjänster. Du arbetar operativt med ansvar för helheten, med ett designorienterat arbetssätt och förmågan att se digitaliseringens möjligheter. Du tar fram utvecklingsplaner, beställer och genomför implementation av ny funktionalitet, mäter och följer upp resultat, gärna i samverkan och dialog med våra medborgare. I rollen ingår också att guida den interna organisationen i nya arbetssätt kopplat till de möjligheter som ges när våra kanaler utvecklas.
Urval av arbetsuppgifter
- Säkerställa och följa upp så att digitala kanaler och plattformar utvecklas, är användbara och tillgängliga.
- Vara en del i processen att ta fram nya arbetssätt.
- Visst operativt ansvar för applikationer t.ex. hantering av behörigheter, uppgraderingar och incidenter.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en spännande roll på en arbetsplats där vi har medborgarnas fokus och där vi varje dag försöker förbättra för dem vi är till för. Du kommer tillhöra kommunikationsenheten där du dagligen samarbetar med webbredaktionen och kommunikatörerna, du rapporterar till enhetschefen för kommunikation. På samma avdelning finns medborgarcenter som tar emot medborgarnas alla frågor, med dem sker mycket samverkan för att utveckla den kommunövergripande servicen. Du kommer få möjlighet att driva nätverket för alla som arbetar med e-tjänster i kommunen och där kommer du bli en del av en grupp med stor kompetens och framåtdriv.
Du som söker till oss
Du har en akademisk examen gärna med inriktning mot kommunikation/design/IT eller annan utbildning i kombination med erfarenhet av liknande tjänster. Vi vill att du ska ha varit ansvarig för en eller flera digitala kanaler eller e-tjänsteplattform.
Utveckling av digitala kanaler och verksamhetsutveckling genom digitalisering är du van att jobba med, gärna från offentlig sektor. Du har tidigare arbetat med uppföljning och analys kopplat till digitala kanaler och plattformar och använt det som underlag till beslut om utveckling. Du har erfarenhet av förändringsledning och att vara länken mellan teknik och verksamhet. Det är en fördel om du har erfarenhet från upphandlingsprocessen i samband med digitalisering och leverantörssamarbete.
Vi ser det som meriterande om du har:
- Erfarenhet av dataanalys och datadrivet arbetssätt
- Erfarenhet av kravformulering i samband med upphandling
- Erfarenhet av att arbeta med agil metodik
- Erfarenhet av offentlig sektor
Du gillar att samarbeta och har ett driv som för dig och dina medarbetare framåt. Du har en stark vilja att bidra till förändring och utveckling och är nyfiken på nya lösningar hur man kan använda ny teknik. Du är en god kommunikatör och tycker att transparens och öppenhet är viktigt.