Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och göra vardagen enklare för många svenska företag och företagare, för att de ska kunna utveckla sin affär och skapa tillväxt? Då kan du vara den vi söker!
Vi på Tillväxtverket arbetar för konkurrenskraftiga företag och hållbar utveckling i alla delar av Sverige. Vi erbjuder kunskap, nätverk och möjligheter till investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag, kommuner och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är en nationell myndighet med regional närvaro på nio orter.
På Tillväxtverkets avdelning Förenkling jobbar vi med att skapa enkla myndighetskontakter för företag. Om du är intresserad av samhällsutveckling är det här ett jobb för dig. Enhetens ansvar är bl.a. att bidra i utvecklingen av innehåll och tjänster på verksamt.se, förenkla tillståndsprocesser i nära samverkan med ansvariga myndigheter och minska och förenkla företagens uppgiftslämnande till myndigheter på nationell, regional och kommunal nivå.
Om tjänsten
I rollen som verksamhetsutvecklare ingår att leda och delta i arbetet med regeringsuppdrag samt att stötta myndigheter i deras verksamhetsutveckling för att göra det enklare för företag. Arbetet bedrivs såväl på strategisk som operativ nivå och du behöver ha god förståelse för hur mötet mellan företag och offentlig förvaltning ser ut inom regeltunga branscher. I rollen ingår att du på olika sätt fångar upp företagens behov av enkla kontakter med myndigheter och bidrar till att ta fram förslag på lösningar. Arbetet sker i nära samverkan med olika offentliga aktörer och det är en viktig del av arbetet att förstå och ta hänsyn till olika intressen och att skapa ett bra och konstruktivt samarbetsklimat. I rollen ingår dialog och samarbete med både företag och företagsrepresentanter/branschorganisationer.
Exempel på arbetsuppgifter som skulle kunna bli aktuella:
• Facilitera erfarenhetsutbyte mellan myndigheter genom konferenser, träffar och digital kommunikation.
• Följa upp myndigheters arbete med effektiva handläggningstider och förbättrad service. Stötta myndigheterna kring val av metod för uppföljning av handläggningstider och kundnöjdhet.
• Stötta myndigheters arbete med att utveckla digitala tjänster för företag och ta fram handläggarstöd och vägledande information till företag.
• Skriva rapporter och ta fram policyrekommendationer till myndigheter och regeringen som ett led i arbetet med att förenkla företagens kontakter med myndigheter.
Du kommer att medverka i kommunikationsinsatser inom enhetens område både internt och externt. Resor i tjänsten förekommer.
Ditt tjänstgöringsställe är: Stockholm
Vi söker dig som har:
• Minst två års eftergymnasial utbildning inom Informatik, systemvetenskap, ekonomi, samhällsvetenskap eller annat område som Tillväxtverket bedömer som relevant.
• Minst tre års aktuell arbetslivserfarenhet av verksamhetsutveckling på både operativ, taktisk och strategisk nivå som Tillväxtverket bedömer relevant.
• Relevant arbetslivserfarenhet med verksamhetsutveckling i offentlig förvaltning.
• Minst två års aktuell arbetslivserfarenhet med förenkling av tillstånds- eller anmälningsprocesser, uppgiftslämnande eller andra liknande erfarenheter som Tillväxtverket bedömer relevant.
• God förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt på svenska och engelska.
Följande är meriterande:
• God erfarenhet av att projektleda på både operativ, taktisk och strategisk nivå som Tillväxtverket bedömer relevant.
• Erfarenhet av att kunna leda arbete med att omsätta verksamhetens och företagens behov till digitala lösningar utifrån möjligheterna med befintlig och ny teknik.
• Erfarenhet av digital förvaltning ur ett strategiskt perspektiv samt utvecklingen av digital förvaltning i Sverige.
• Goda kunskaper i processmodellering, god erfarenhet av att leda workshops, självständigt planera, driva och genomföra aktiviteter samt kan motivera andra.
Som person söker vi dig som är relationsskapande, har god samarbetsförmåga, är strategisk, mål-och resultatinriktad samt analytisk.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.
Anställningsform och sista ansökningsdag
Anställningen är en tillsvidareanställning 6 månaders provanställning är brukligt.
Sista ansökningsdag är 12 januari 2025
Mer information och kontakt
För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta TF enhetschef Cecilia Holmgren, tfn: 08-681 77 04 eller TF enhetschef Anders Nyberg, tfn: 08-681 77 34. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR- partner Sara Påhlsson tfn 08-681 94 62.
Fackliga företrädare nås på saco@tillvaxtverket.se och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller robert.berggren@tillvaxtverket.se.
Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor,eventuella tester, intervjuer samt referenstagning.
Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering.
Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder.
Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.
Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!
I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.