OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
På avdelningen för Barn och familj arbetar 2 400 medarbetare fördelat på 18 platser i landet med uppgiften att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Vi söker verksamhetsutvecklare till förmånerna inom föräldraförmåner med placering i Stockholm. Uppdraget är att genom vår expertroll stödja handläggningen och bidra till att skapa trygghet och förutsättningar för en bra kundupplevelse med god kvalitet. Vi ansvarar för föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och graviditetspenning.
Avdelningen är inne i ett spännande utvecklingsarbete där vi sammanför produktionen och verksamhetsutvecklingen, samt utvecklar ett agilt arbetssätt inom ramverket SAFe.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare kommer du att ingå i ett tvärfunktionellt team som i samarbete och dialog med berörda delar av verksamheten driver utveckling som bidrar till en kundfokuserad, enhetlig, effektiv och korrekt tillämpning och handläggning av socialförsäkringen. Vårt utvecklingsarbete utgår från ramverket SAFe där vi jobbar med stort fokus på teamet, eget ansvar och med möjlighet att ständigt förbättra vår verksamhet med ett helhetsperspektiv utifrån de agila principerna.
I rollen ingår att driva uppdrag från ledningen och andra uppdragsgivare och omsätta dessa till gemensamma produkter och processer till nytta för kund.
Du förväntas också att uppmärksamma och efterfråga utvecklingsbehov. Du kommer samordna och bidra till myndighetens stabsuppdrag bl.a. genom att svara på remisser från regering, andra myndigheter och samarbetspartners och bistår dessa i övrigt vid behov.
I rollen ingår också samverkan med externa partner för att ta fram gemensamma produkter samt driva och stödja omsättandet av dessa internt. Du förväntas också bidra med sakkunskaper i mediakontakter och till andra externa parter.
Vi söker dig som har
• examen från högskola/universitet eller andra erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• flerårig erfarenhet från arbete inom aktuella förmåner, och/eller verksamhetsutveckling
• en god social och kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt samt att du är lyhörd och flexibel inför både teamet och verksamheten
• mycket goda kunskaper i förändrings- och utvecklingsprocesser utifrån ett helhetsperspektiv
• god självkännedom och är stabil som person
• en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• en god förmåga att prioritera arbetet på ett effektivt sätt
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av agilt eller behovsdrivet utvecklingsarbete
• har erfarenhet av verksamhetsutveckling inom stor offentlig organisation
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placering Försäkringskassans huvudkontor vid Telefonplan, Stockholm. Vi arbetar i moderna lokaler och tillämpar ett aktivitetsbaserat arbetssätt.
Kontaktpersoner
För frågor om tjänsten kontaktar du områdeschef Stina Kelly von Essen, 010-1161515
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontaktar du HR-specialist Emil Jarengrim 010-116 79 49 Fackförbundet ST: Evelyn Isaksen 010- 119 22 14
Ingmarie Johansson, 010-119 26 37 och Seko: Irre del Barba, 010- 115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 24 september 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar om varför du söker arbetet.