Verksamhetsutvecklare för kompetensutveckling inom funktionshinder

Arbetsbeskrivning

Vill du sprida kunskap om funktionshinder och vara med och ta kompetensutvecklingen på vår förvaltning till nästa nivå?
Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.

I den här rollen tillhör du Sociala omsorgsförvaltningens avdelning för Kvalitet och utveckling, men som verksamhetutvecklare kommer du att samarbeta med många chefer, ledningsgruppen, specialister och andra medarbetare inom hela förvaltningen. Hos oss får du ett spännande jobb i en kreativ arbetsgrupp. Här kan du som medarbetare trivas, utvecklas och vara med och påverka.


Verksamhetsutvecklare för kompetensutveckling inom funktionshinder

Arbetsuppgifter

Tjänsten är särskilt inriktad mot kompetensutveckling av personal i kärnverksamhet, legitimerad personal och chefer inom förvaltningen. Personal behöver kunskap och förståelse för vad som kan orsaka stress och belastning för personer med funktionsnedsättningar. Arbetet är en del av omställningen till nära vård. För att nå så många medarbetare som möjligt kommer vi att utveckla våra introduktioner för nya medarbetare. I arbetet ingår att säkerställa att introduktionerna är kunskapsbaserade i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Informationen i introduktionerna ska också fungera som kunskapsbank.
En annan viktig del av kompetensutvecklingen och kunskapsspridningen till verksamheterna sker via förvaltningens stöd- och verksamhetspedagoger som arbetar direkt i verksamheterna. Som verksamhetsutvecklare kommer du att ha ett särskilt uppdrag i att hålla ihop ett nätverk på förvaltningen för alla stöd- och verksamhetspedagoger samt att introducera nya stödpedagoger i förvaltningen. I rollen har du ett nära samarbete med vuxenutbildningens stödpedagogutbildning.
Som verksamhetsutvecklare har du en betydelsefull roll i att utveckla och säkerställa kvaliteten i verksamheternas processer och rutiner. Du kommer att arbeta nära verksamheterna och det är verksamheternas behov som till stor del styr innehållet i ditt arbete. I rollen ingår både fasta och tillfälliga uppdrag, vilket innebär att innehållet i tjänsten delvis varierar över tid. Uppdrag fördelas i gruppen av verksamhetsutvecklare utifrån kompetens och tillgänglighet.
Du får ett stimulerande arbete där du har stort ansvar och befogenhet över att planera och genomföra ditt arbete i samarbete med andra. Du ansvarar själv för dina uppdrag och blir en viktig del av helheten i vårt pågående utvecklingsarbete inom förvaltningen.

Övrig information

Vi satsar på dig som arbetar hos oss genom att uppmuntra till kompetensutveckling. Som anställd i Borås Stad får du möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt ett förmånligt flextidsavtal. Du har också rätt till friskvårdsbidrag och tillgång till många av Borås Stads faciliteter, till exempel fria bad i Borås Stads badanläggningar.
Läs mer om dina förmåner som anställd.
Som ett steg i rekryteringsprocessen kan eventuella tester bli aktuellt.

Kvalifikationer

Du har en kandidatexamen inom pedagogik, handikappvetenskap, socialt arbete, beteendevetenskap eller annan akademisk bakgrund som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För tjänsten krävs flerårig erfarenhet av att arbeta praktiskt med personer som har funktionsnedsättning. Har du arbetat som stödpedagog, verksamhetspedagog eller liknande är det meriterande.
För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen krävs att du kommunicerar på ett tydligt sätt och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor ur ett helhetsperspektiv. Arbetet kräver en personlig mognad och du har ett utvecklingsorienterat arbetssätt. Eftersom arbetet innebär mycket samverkan med såväl interna som externa aktörer ställer vi höga krav på din samarbets- och lösningsförmåga för att kunna driva förändringsarbetet framåt. Vi tror att du är en person som genom din erfarenhet är trygg i dig själv och din förmåga. Du har lätt för att engagera människor och har vana av att leda andra i förändring för brukarens/patientens bästa. För att lyckas med uppdraget behöver du trivas med att arbeta både strategiskt och operativt och ha god förmåga att pendla mellan dessa perspektiv.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 september 2024
  • Ansök senast: 18 oktober 2024

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

22 november 2024