Verksamhetsutvecklare, Fordonsinformationavdelningen

Verksamhetsutvecklare, Fordonsinformationavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Nu söker vi på Transportstyrelsen avdelningen Fordonsinformation och sektion Utveckling flera verksamhetsutvecklare. Sektion utveckling ansvarar för verksamhetsutveckling inom områdena Skatter och Avgifter, Fordonsregistrering/fordonsuppgifter och Person/Intressent. Transportstyrelsen är även uppbördsmyndighet och ansvarar för att ta in skatter och avgifter åt andra myndigheter så som Skatteverket. Vi samverkar med andra myndigheter och företag och vi deltar i internationella uppdrag.

På sektionen arbetar 22 personer som verksamhetsutvecklare, utredare och verksamhetsspecialister. Vi behöver nu förstärka sektionen med ytterligare verksamhetsutvecklare som är vana att ha flera bollar i luften samtidigt samt är flexibla. Det är viktigt att du kan se helheten snarare än detaljer och kunna bidra med dina kunskaper om verksamhetsutveckling.  

Vad kan vi erbjuda dig?
Som medarbetare hos oss kommer du till ett positivt klimat där vi samarbetar och stöttar varandra i våra arbetsuppgifter. Du kommer att ingå i ett team bestående av flera kollegor med likartade arbetsuppgifter. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet med medborgare och näringsliv i fokus.

Hos oss kan vi erbjuda dig samarbete, gemenskap, kunskap och glädje. Du har tillsammans med dina ambitiösa och trevliga kollegor en god gemenskap och  en vilja att tänka framåt.

Transportstyrelsen har en stark värdegrund där såväl professionell utveckling som personlig hälsa ryms. Inom friskvård erbjuder vi bland annat friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme på arbetstid. Hos oss är en bra balans mellan arbete och privatliv viktigt, därför erbjuder också bra semesteravtal samt flexibla arbetstider som gör att du kan få en bra balans mellan arbete och fritid.

Du kommer att


• arbeta med och ansvara för verksamhetskomponenter (bla processer, förändringsledning och informationsmodeller)

• arbeta med att stödja linjearbetet/produktområdetn och projekt med processmodeller, analyser och behovs - och
beslutsunderlag 

• arbeta kontinuerligt med att effektivisera, digitalisera och göra ständiga förbättringar för våra kunder 

Du måste ha


• Relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till it-stöd
• erfarenhet av metoder och modeller som rör verksamhetsutveckling
• erfarenhet av att dokumentera och strukturera verksamhetskomponenter (processer, begrepp, regler och informationsmodeller)
• god förmåga och erfarenhet av att skriva analyser, beslutsunderlag och rapporter

Det är meriterande om du också har


• erfarenhet av förändringsledning
• erfarenhet av att leda och driva modelleringsarbete, förstudier, workshops och projekt
• vana av att arbete med tydlig målsättning och erfarenhet av att följa upp beslut och leveranser
• kunskap om agilt arbetssätt
• arbetat inom en myndighet
• arbetat med Sparx Enterprise Architect, Visual studio eller liknande verktyg.

Vi vill att du


• är nyfiken, har ett öppet sinne och vill utvecklas i takt med verksamheten
• är strategisk, lösningsfokuserad och har förmåga att se helheten
• arbetar strukturerat, är analytisk och kan beskriva dina slutsatser på ett enkelt och pedagogiskt sätt
• har god förmåga att kommunicera, samverka och skapa engagemang såväl internt inom myndigheten som externt med parter som branschorganisationer, media, företag och andra myndigheter

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta t.f sektionschef Lisa Pagling Lundberg, 010 – 143 21 26 lisa.paglinglundberg@transportstyrelsen.se.
Saco, Astrid Edlund och ST, Jannike Jansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer:TSG 2022-258.  Vi behöver din ansökan senast den 15 februari 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av fem enheter: Stabsenhet, Utveckling och förvaltning, Ärende- och produktionsstöd, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Norrköping, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 januari 2022
  • Ansök senast: 15 februari 2022

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024