Verksamhetsutvecklare informationssäkerhet

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.

Nu tar vi nästa steg mot en säkrare framtid och söker en Verksamhetsutvecklare informationssäkerhet. Rollen är ny hos oss och vi söker dig som vill vara med och driva informationssäkerhetsarbetet framåt. Har du förmågan att se möjligheter i förändringar och får energi av att samarbeta?
Hos oss får du inte bara ett roligt jobb och trevliga kollegor, du får också möjlighet att göra skillnad för många människor.


ARBETSUPPGIFTER
Specialpedagogiska skolmyndigheten genomför nu en övergripande översyn och utveckling av myndighetens informationssäkerhets- och dataskyddsarbete. För att förstärka stödorganisationen söker vi en verksamhetsutvecklare inom området informationssäkerhet.
I rollen som verksamhetsutvecklare inom informationssäkerhet kommer du att vara med och utveckla SPSM:s systematiska informationssäkerhets- och dataskyddarbete i samarbete med säkerhetsansvarig, dataskyddshandläggare och andra i myndigheten. Du kommer också samordna verksamhetens operativa informationssäkerhetsarbete och tillsammans med dataskyddshandläggare, arkivarier och personal inom It-enheten, ge råd och stöd till verksamheten och hjälpa till med kravställning vid upphandlingar. En arbetsuppgift är också att leda workshoppar för informationsklassningar, GAP-analyser och riskanalyser. Andra arbetsuppgifter kan förekomma i tjänsten.

Tjänsten är placerad på Interna stödenheten inom verksamhetsområde Stöd och styrning som ansvarar för stöd och normering i myndighetsgemensamma verksamhetsfrågor. Du kan arbeta ifrån något av våra kontor i Örebro, Solna eller Härnösand. Beroende på sökandes kvalifikationer kan placering vid något av myndighetens övriga kontor vara aktuellt.

Då en del av mötena sker digitalt erbjuder vi distansarbete på del av arbetstiden. Tjänsten kan också innebära resor.


KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer kan vara så väl utbildning, arbetslivserfarenhet, annan erfarenhet, personliga egenskaper, kunskaper, körkort som annat. Följande två punkter ska anges under denna rubrik:

1. Kvalifikationer som den sökande måste ha, så kallade ska-krav.
Första urvalet görs med hjälp av ska-krav. Dessa krav är absoluta och den sökande ska uppfylla minst dessa. Vid ett överklagande är det ska- kraven man utgår ifrån i första hand. Därefter tittar man på bör-krav.

Vi söker dig som
- har dokumenterad arbetslivserfarenhet av ovan nämnda arbetsuppgifter och informationssäkerhetsarbete baserat på ISO-27000 serien
- har en relevant universitets- eller högskoleutbildning för de arbetsuppgifter du ska utföra eller annan relevant utbildningsbakgrund i kombination med erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
- uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift.

2. Krav som är önskvärda, så kallade bör-krav så som meriter, egenskaper och erfarenheter. Det är meriterande om den sökande uppfyller ett eller flera av dessa, men är inga krav som måste uppfyllas.

Det är meriterande om du
- har kunskaper inom dataskydd
- har erfarenhet av arbete med eller i offentlig och eller statlig verksamhet
Personliga egenskaper (går bra att komplettera)
- För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
- Du trivs med att arbeta och att driva ditt arbete självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
- Du är samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande.
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Uthyrningschef

Uthyrningschef

7 januari 2025

Avdelningschef

Avdelningschef

20 december 2024

Uthyrningschef

Uthyrningschef

19 december 2024