OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Befattningen erbjuder
Är du en senior registrator eller arkivarie som letar nya utmaningar? Vill du vara med och utveckla Försvarsmakten? Vill du ligga i framkant och arbeta med informationsstrategiska frågor inom Försvarsmakten? Vi sammanhåller flera Försvarsmaktsgemensamma uppgifter inom vårt ämnesområde och möts ständigt av nya spännande uppdrag. Till exempel införandet av ett e-arkiv och framtagning av en ny klassificeringsstruktur för att ge några exempel. Hos oss får du möjlighet att förbättra och utveckla i både stort och smått.
Om arbetsplatsen
Informationsförvaltningssektionen ingår i Juridiska avdelningen som är en del av Försvarsstaben. Vid sektionen arbetar verksamhetsutvecklare och arkivarier sida vid sida. Tillsammans funktionsleder vi informationsförvaltningen och har som uppdrag att leda och samordna arkiv- och expeditionstjänsten i Försvarsmakten. Vi är idag strax över tio medarbetare vid sektionen. Sektionen har en övergripande roll och ser till att handläggare, registratorer och arkivarier får förutsättningarna att göra rätt ur ett förvaltningsperspektiv. Försvarsmakten hanterar stora mängder information som är av värde för verksamheten, allmänheten, historieintresserade, forskare, journalister med flera och vi befinner oss i en expansiv fas inom flera områden. Därför behövs du!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I arbetet kommer du bland annat att:
• Leda och samordna pågående utvecklingsarbeten inom arkiv och registratur
• Medverka i strategiska utredningar
• Delta i planering och utveckling av avdelningens arbete
• Arbeta med elektronisk dokumenthantering, framtagning/uppdatering av styrande dokument, bevarande- och gallringsutredningar, utbildning och utredningar av regelverkstillämpning
• Utveckla, förbättra och säkerställa kvaliteten på informationsförvaltningen i Försvarsmakten
KRAV
Kvalifikationer
• Akademisk examen, varav minst 60 högskolepoäng inom arkivvetenskap eller annan relevant utbildning inom registratur
• Arbetat som registrator eller arkivarie
• Goda kunskaper om informationsförvaltning
• Väl utvecklad kommunikativ förmåga
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Personliga egenskaper
För att trivas hos oss tror vi att du är självgående, strukturerad, lösningsorienterad med förmåga att se helhetsperspektiv samt att du har lätt för att knyta kontakter. Vi tror också att du kan arbeta ensam likväl som i grupp. Du behöver känna dig trygg i att ha ansvar för uppgifter och leda arbetsgrupper. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
MERITERANDE
• God kännedom om offentlig förvaltning och Försvarsmakten
• Projektledarkompetens
• Arbetat med verksamhetsutveckling inom IT-styrning
• Kunskaper om arkivrelaterade standarder (OAIS, metadatastandarder, filformatstandarder, osv)
• B-körkort
För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).
Övrigt
Tillträde enligt överenskommelse.
Resor i tjänsten förekommer.
Arbetsort: Stockholm.
Upplysningar om befattningen och information om rekryteringsprocessen
Vill du veta mer om befattningen är du välkommen att kontakta Victor Kjellberg,
08-788 75 00
Fackliga företrädare
OFR/O: Arne Nilsson
Försvarsförbundet, OFR/S: Kjell Tetzlaff
SACO: Camilla Robertsson
SEKO Försvar: Katarina Kruse
Samtliga nås via växeln på 08-788 75 00.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2023-09-25. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:
I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.