OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Som verksamhetsutvecklare blir du en del av avdelningen Barn och Familj. Hos oss arbetar 2400 medarbetare på 18 platser runt om i landet. Barn och Familj har i uppgift att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar.
Vi söker nu verksamhetsutvecklare till våra verksamhetsområden Föräldraförmåner och Bidragsförmåner. Verksamhetsområde Föräldraförmåner ansvarar för förmånerna föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning samt graviditetspenning och verksamhetsområde Bidragsförmåner ansvarar för förmånerna barnbidrag, bostadsbidrag, EU-familjeförmåner, underhållsstöd samt internationellt underhållsstöd.
Uppdraget som verksamhetsutvecklare är att genom din expertroll stödja handläggningen och bidra till att skapa trygghet och förutsättningar för en bra kundupplevelse med god kvalitet.
Ansvar och arbetsuppgifter
I samarbete och dialog med berörda delar av verksamheten driva utveckling som bidrar till en kundfokuserad, enhetlig, effektiv och korrekt tillämpning och handläggning av socialförsäkringen. Har ett helhetsperspektiv på verksamhetsutvecklingen. Uppmärksamma och säkerställa att olika perspektiv tas om hand så att bland annat handläggande verksamhet och utveckling hålls ihop. Säkra tvärfunktionellt samarbete där behov finns. Driva uppdrag från ledningen och andra uppdragsgivare samt leda införande och förändringar av regeländringar i samarbete med handläggande verksamhet. Omsätta dessa till gemensamma produkter och processer till nytta för kund och användare.
Uppmärksamma och efterfråga utvecklingsbehov. Arbeta med att nyutveckla, förvalta och vidareutveckla såväl en enhetlig, effektiv och korrekt tillämpning som gemensamma processer och arbetssätt i handläggningen samt förslag till regelförenklingar. Detta med eller utan IT-inslag. Tillsammans med IT-avdelningen och handläggande verksamhet driva förvaltning och utveckling av tjänster utifrån verksamhetens och kundens/användarens behov.
Bidra till myndighetens stabsuppdrag bl.a. genom att svara på remisser från regering, andra myndigheter och samarbetspartners och bistå dessa i övrigt vid behov. Samverka med externa partners för att ta fram gemensamma produkter samt driva och stödja omsättandet av dessa internt.
I vårt utvecklingsarbete utgår vi ifrån agila principer och metoder, där vi jobbar med stort fokus på teamsamarbete, såväl självständigt ansvar och med möjlighet att ständigt förbättra vår verksamhet med ett helhetsperspektiv för verksamhets- och systemutvecklingen. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Vi söker dig som har:
• examen från högskola/universitet eller andra erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• flerårig erfarenhet från arbete inom verksamhetsutveckling och/eller inom aktuellt verksamhetsområde
• mycket goda kunskaper i förändrings- och utvecklingsprocesser utifrån ett helhetsperspektiv
• god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt
• god självkännedom och är stabil som person
• god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• god förmåga att prioritera arbetet på ett effektivt sätt
• förmåga att samverka internt och externt, skapa förtroende och bidra till goda relationer
Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetsutveckling inom stor offentlig organisation samt av agilt eller behovsdrivet utvecklingsarbete.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tillsvidareanställningar, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort kan vara alla orter där BF är lokaliserat idag. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan vi komma att tillämpa arbetspsykologiska tester som en del av urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
För frågor om tjänsten kontaktar du områdeschef föräldraförmåner Fredrika Järnehall Box, 010-112 08 68 eller områdeschef bidragsförmåner Lena Lyrmark, 010-111 27 34.
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontaktar du HR-specialist Emil Jarengrim, emil.jarengrim@forsakringskassan.se.
Fackförbundet ST: Jenny Karlsson 010-113 40 58, SACO-S: Louise Henriksson 010-118 40 55, Seko: Fredrik Bruhn 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 13 november 2022. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar om varför du söker arbetet.