OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Leanlink
Leanlink är förvaltningen i Linköpings kommun som arbetar med verksamhet inom vård, stöd och omsorg. Vi är ca 2500 medarbetare som alla arbetar för att göra Linköpingsbornas dagar så bra som möjligt. Det gör vi tillsammans med våra medarbetare där vårt mål är att bidra till ett tryggt och bra samhälle. Vi är med och skapar samt utvecklar en god kvalitet och professionalitet för våra omsorgstagare, men framförallt vill vi att vår omtanke och vårt engagemang ska kännas i allt vi gör. Vi fokuserar på att skapa en bra dag just idag, men också imorgon och på hur vi kan tänka nytt och göra förändringar som förbättrar vardagen för de Linköpingsbor som behöver oss nu men också för dem som kommer att behöva oss i framtiden.
Leanlinks ledning sitter i lokaler i centrala Linköping. På arbetsplatsen arbetar chefer och stödfunktioner.
Leanlink befinner sig i en utvecklingsresa från en kommunal utförare till en medskapare som driver utveckling av vård, stöd och omsorg. Vill du vara en del av detta och ha ett meningsfullt arbete med högt tempo så är chansen stor att du kommer trivas hos oss inom Leanlink!Om arbetsplatsen
Leanlinks stab har kontor i nyrenoverade lokaler i centrala Linköping. På arbetsplatsen arbetar chefer och stödfunktioner. Staben består av funktioner inom HR, ekonomi, verksamhetsutveckling och kommunikation. Verksamheten har ett stort pågående utvecklingsarbete som du kan bli medskapare i.
För att klara verksamhetens mål behöver Leanlink säkra kompetensförsörjningen och matcha rätt medarbetare på rätt plats med rätt kompetens för att tillgodose kundernas behov under dygnets alla timmar. Bemanningsfrågorna är centrala för att verksamheten ska kunna bedrivas på ett sätt som motsvarar kraven och som skapar en bra arbetsmiljö för medarbetarna. Leanlink har ett behov av ytterligare förvaltningsgemensamma processer för grundbemanning, schema, vikariehantering samt systemfrågor. Både för att utveckla gemensamma arbetssätt och att lära av varandra samt utveckla nya arbetstidsmodeller som bidrar till att vara en attraktiv arbetsgivare.
Arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag som verksamhetsutvecklare innebär att du blir ansvarig för att driva förvaltningsövergripande utvecklingsarbete och strategiskt arbete med bemanningsplanering och bemanningsoptimering . Syftet är att ge stöd till chefer i att optimera Leanlinks bemanning utifrån de behov verksamheten ska möta. Du kommer företräda Leanlink i forum som hanterar bemanningsfrågor. Du kommer ha ansvar för att leda och samordna olika delar inom utvecklingen av bemanningsfrågorna i samverkan med bland annat verksamhetschefer, HR, ekonomer och schemaläggare. I uppdraget ingår bland annat att:
• Säkerställa rutiner och arbetssätt för bemanning och schemaläggning som stödjer verksamheten.
• Skapa verktyg för att enklare kunna planera, genomföra och följa upp schemaläggningen och att pröva nya sätt att schemalägga.
• Optimera användandet av resurstiden i samband med införandet av rätten till högre sysselsättningsgrad.
• Genomföra en pilot med att ta bort delade turerna och utvärdera effekter och kostnader av ett införande på förvaltningsnivå
• Ta fram förslag på organisering av stöd för bemanningsplanering och schemaoptimering.
Du ingår i Leanlinks ledningsstab och kommer att vara underställd HR-specialist för kompetensförsörjning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom HR-området alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete med bemanningsfrågor och bemanningsoptimering, både operativt och strategiskt. Vidare är du väl insatt i att tolka lagar och avtal och det är meriterande om du har kunskap om AB (Allmänna bestämmelser). Du har goda kunskaper inom personalekonomi och erfarenhet av att arbeta med kopplingen mellan personal och ekonomi, gärna inom större organisationer. Du har även erfarenhet av att arbeta i projekt och det är meriterande om du har projektledarutbildning. Har du utbildning inom logistik eller erfarenhet av arbete med logistikfrågor ser vi att du kommer ha stor nytta av detta i arbetet hos oss. Det är vidare meriterande med erfarenhet och kunskap inom TimeCare och TimePool eller liknande system.
För att lyckas i denna roll är du som person mål-och resultatorienterad och arbetar efter uppsatta mål och strävar efter resultat. Du har lätt att ändra din inriktning när målen ändrar sig. Du arbetar bra med komplexa frågor och kan analysera och bryta ner dessa till mindre beståndsdelar för att lösa problem. Vidare är du utåtriktad och trivs med att skapa och underhålla nya relationer. Du underhåller din kunskap för att säkerställa din egen kompetens och delar gärna med dig av den till andra.
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: 2022-03-01 eller enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 8709
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?