OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. Avdelningen har två enheter; enheten för strategisk säkerhet och den enhet du kommer att tillhöra, enheten för operativ säkerhet. Enheten för operativ säkerhet har i huvuduppdrag att arbeta med styrning, utveckling, stöd, samordning och uppföljning av skydd av medarbetare och skydd av lokaler och egendom.
Vi står inför många nya utmaningar, våra uppdrag växer, frågeställningarna blir mer komplexa och säkerhetskraven högre. Vi söker dig som drivs av att arbeta med verksamhetsutveckling, omvärldsbevakning och riskanalyser. Du ser ditt uppdrag som stöd i säkerhetsfrågor för hela organisationen som mycket viktigt. Du tycker det är självklart att ta fram nya säkerhetslösningar för att möta framtidens säkerhetskrav och vill vara med att driva vår spännande utveckling och bidra till vår entreprenörsanda. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina arbetskamrater får möjlighet att vara med och påverka arbetet. Du får en chef som tycker att initiativförmåga, tydlighet och transparens är ett måste för att driva verksamheten framåt. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete och du kommer till stor del styra, planera och utföra dina uppdrag självständigt vilket medför stor frihet men även ett stort ansvar för tilldelade arbetsuppgifter.
Som verksamhetsutvecklare är du vår utvecklare för samtliga förändringsuppdrag inom fysisk säkerhet och du kommer ingå i ett team om två säkerhetssamordnare, sex säkerhetsspecialister inom fysisk säkerhet och sex stycken säkerhetsrådgivare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Dina framtida arbetsuppgifter är att utveckla och effektivisera de arbetssätt, metoder och processer som behövs inom fysisk säkerhet, ett arbete som utförs i ett nära samarbete med säkerhetspecialisterna och säkerhetsamordnarna. Du kommer delta i interna projekt och förbättringsuppdrag i rollen som kravställare och sakkunnig inom fysisk säkerhet samt delta i projekt avseende anslutning av nya samverkansmyndigheter/kundmyndigheter och samverka med andra myndigheter och externa aktörer. Du deltar i utveckling av beredskapsförmågan på myndigheten och arbetar operativt som delprojektledare vid nyetableringar och ombyggnationer av våra kontor. Du ansvarar för uppföljning av myndighetens regelefterlevnad inom området och har kontakt med övriga avdelningar i frågor som rör utvecklingen av den fysiska säkerheten. Vidare kommer du att skapa utbildning och information inom fysisk säkerhet samt förmedla och utbilda i dessa frågor.
I arbetsuppgifterna ingår att följa den styrning som finns inom säkerhetsområdet.
I tjänsten ingår även beredskap, vilket innebär att du utanför ordinarie arbetstid enligt schema ska stå till arbetsgivarens förfogande. Beredskapen är schemalagd och kommer att delas på 15 personer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• En omfattande utbildning inom säkerhetsområdet och som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst fem års arbetslivserfarenhet inom motsvarande säkerhetsarbete
• Arbetat med motsvarande uppgifter inom offentlig sektor
• Dokumenterad kunskap inom Stöldskyddsföreningens normer inbrottsskydd - byggnader och lokaler (SSF 200) och larmklasser (SSF 130)
• Körkort B
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Se sammanhang
• Driva projekt och processer
• Är lugn, stabil och har kontroll över dig själv i utmanande situationer
• Arbeta bra med andra människor
• Skapa engagemang för målen och arbetsuppgifterna
• Prova nya perspektiv och nya idéer
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund.
Resor förekommer. Avdelningen för verksamhetsskydd finns i Stockholm varför du delvis kommer att arbeta i Stockholm.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 3 januari 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Intervjuer planeras att hållas i Östersund v.3, 2021.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du måste därför vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.