Verksamhetsutvecklare inom området Språk, brev och blanketter

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård och möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Försäkringskassan söker

Verksamhetsutvecklare inom området Språk, brev och blanketter (vikariat)

Placering enheten språk, bemötande och likabehandling, verksamhetsområde Kundfrågor, Telefonplan

Enheten för språk, bemötande och likabehandling tillhör verksamhetsområde Kundfrågor vid avdelningen Gemensamma kundfrågor. Till avdelningen hör även verksamhets­områdena Digitala kanaler samt Kundcenter och Servicekontor. Verksamhetsområdet kundfrågor har till uppgift att mottagaranpassa brev, blanketter och e-tjänster. Vi förvaltar och utvecklar även arbetet med språkvård, bemötande, kundundersökningar, kundsynpunkter och tjänstedesign. Inom Verksamhetsområde Kundfrågor finns två enheter: Enheten för språk, bemötande och likabehandling samt Enheten för kundinsikter och tjänstedesign.

Vi söker dig som vill arbeta med att mottagaranpassa texter och brev men framför allt våra digitala produkter såsom e-blanketter och e-tjänster. Allt arbete bedrivs i nära samarbete med andra verksamhetsområden och avdelningar. Som verksamhetsutvecklare medverkar du också i att förändra Försäkringskassans arbetssätt

Arbetsuppgifter och ansvar

Som språkvårdare på Försäkringskassan mottagaranpassar du brev, blanketter (i pappersform, digitala och som e-tjänster) och olika typer av texter såsom vägledningar, utbildningsmaterial och styrande dokument. Du analyserar och granskar även digitala texter för vår webbplats. Vi lägger stort fokus på digitala produkter. Du kommer både att coacha, utbilda och föreläsa, enskilda medarbetare och grupper, i att skriva klarspråk. Resor i Sverige förekommer. I arbetsuppgifterna ingår att delta i Försäkringskassans terminologiarbete.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar är att: 


• med fokus på användbarhet, logik och formulering utforma och mottagaranpassa texter och brev men framför allt blanketter och e-tjänster
• stödja verksamheten med användbarhetsperspektivet när blanketter utvecklas till e-tjänster
• ansvara för att blanketter och motsvarande e-tjänster överensstämmer med varandra. Det innebär ofta omfattande kravställningar på både blanketter och e-tjänster
• ansvara för att hjälptexter till e-tjänster och ifyllnadsanvisningar till blanketter stämmer överens

I arbetsuppgifterna ingår också och att utveckla arbetet med språkvård och terminologi på Försäkringskassan.

Kvalifikationer

Vi söker dig som: 


• har högskoleutbildning inom språkvetenskap och/eller beteendevetenskap eller liknande erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet av att arbeta med utformning av blanketter och e-tjänster och har god kunskap om vad mottagaranpassning innebär
• är väl insatt i vad klarspråk innebär
• är bra på att se sammanhang och konsekvenser
• har mycket god samarbetsförmåga
• kan arbeta självständigt och har stor initiativförmåga
• är en duktig presentatör med god pedagogisk förmåga

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Anställningen är ett vikariat, heltid, till och med 31 augusti 2017 som längst med tillträde så snart som möjligt. Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Cecilia Strandberg, 010-116 91 11. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Sofia Gustafsson, 010-116 15 88. Fackliga kontaktpersoner är för ST, Helen Nilsson på 010- 116 92 34 och för SACO Heléne Johansson på 010-116 25 72.

Ansökan

Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 035643-2016 senast den 27 juni 2016. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 14 juni 2016

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024