OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Som verksamhetsutvecklare på Utvecklingsstöd ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter.
Arbetsuppgifter och ansvar
I tjänsten kommer du att arbeta med utveckling av Försäkringskassans gemensamma ramverk för systematisk produktionsstyrning, dvs hur vi planerar, genomför, följer upp och förbättrar vår produktion. För att lyckas är det en förutsättning att du har tidigare erfarenhet från att arbeta med produktionsstyrning på en strategisk nivå. Det är också en fördel om du har tidigare erfarenhet från projektledning, förändringsledning och agil utveckling. I ditt huvudansvar som verksamhetsutvecklare på Utvecklingsstöd ingår det att tillsammans med kollegor och andra stödavdelningar utbilda i, utveckla och förvalta utifrån den myndighetsgemensamma produktionsstyrningen. I tjänsten ingår det även att medverka i strategiska och operativa verksamhetsutvecklingsuppdrag i syfte att utveckla förutsättningar för effektiv produktionsstyrning på Försäkringskassan. För att prioritera finns ett myndighetsgemensamt forum med deltagare från samtliga försäkringsavdelningar.
I tjänsten ingår också att bevaka och vara väl insatt i framtida utvecklingsområden genom att arbeta systematiskt med omvärldsbevakning av teknik, metoder och ”best practice” av betydelse för dina områden. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk och bland annat delta i beredningar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Vi söker dig som
• har minst examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet från arbete inom verksamhetsutveckling och produktionsstyrning.
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har god förmåga att kommunicera och att förmedla kunskap muntligt och skriftligt
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av att arbeta i en tjänsteproducerande verksamhet
• har tidigare erfarenhet från arbete med lean
• har seniora kunskaper i projektledning
• har arbetat med agil utveckling
• har tidigare erfarenheter av att utveckla processer över organisationsgränser
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidare anställning heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor kan förekomma i tjänsten. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort är i våra aktivitetsbaserade lokaler på Telefonplan i Stockholm. Annan ort kan diskuteras.
Kontakt
Rekryterande chef: Karin Espersen Linjo, tel 010-111 90 38 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Marina Kireeva, tel 010-112 31 40 eller Rebecca Svanedal, tel 010-111 37 53 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Annika Borg, tel 010-116 34 74. Saco-S: Cecilia Silverson, tel 010-115 26 18. Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 22 augusti.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.