OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter. Verksamhetsutveckling genomförs både med IT-inslag, där vi samarbetar med vår IT-avdelning, men även utan IT-inslag. I ditt uppdrag kommer det även ingå att arbeta med processutveckling.
I denna tjänst ingår att kommunicera verksamhetsområdets leveranser och produkter till den handläggande verksamheten. Du behöver därför ha en väldigt god kommunikativ förmåga i tal, skrift och även visuellt samt vara lyhörd för de kommunikativa behov som finns och kunna omsätta dessa till konkreta aktiviteter.
Du behöver även bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk och bland annat delta i beredningar, verksamhetsplanering och årsredovisningar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och/eller verksamhetsutveckling.
• har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• har goda kunskaper i projektledning
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt och även visuellt.
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet från arbete inom sjukförsäkring
• har erfarenhet av agilt arbetssätt
• har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation
• har arbetat med digitalisering och automatisering
• har erfarenhet av processutveckling och FK- VERA
• har god förmåga att samarbeta och är van att leda arbetsgrupper
• har vana att ansvara för en övergripande planering för ditt arbete
• har erfarenhet av att ge stöd åt kollegor i att ta fram informations/kommunikationsmaterial
• har erfarenhet av kommunikation i förhållande till externa parter
• har erfarenhet av målgruppsanalyser för att ta fram en kommunikationsplan
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor förekommer i stor utsträckning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontakt
Rekryterande chef: Monica Sjögerud, 010-116 30 16 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, 010-111 66 00. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Peter Karlsson, 010-112 58 45 Saco-S: Matilda Eneqvist, 010-118 33 81 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 21 september 2021.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.