Verksamhetsutvecklare inom Uppbörd

Verksamhetsutvecklare inom Uppbörd

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet

Sektion utveckling ansvarar för verksamhetsutveckling inom områdena Skatter och Avgifter, Fordonsregistrering, Person/Intressent och det Effektiva mötet samt PUCK (Produktion Utskick Certifikat Korttillverkning). Transportstyrelsen är uppbördsmyndighet och ansvarar för att ta in skatter och avgift åt andra myndigheter så som Skatteverket. Vi samverkar med andra myndigheter och företag och vi deltar i internationella uppdrag.

På sektionen arbetar 20 personer som verksamhetsutvecklare, utredare och verksamhetsspecialister. Vi behöver nu förstärka sektionen med ytterligare verksamhetsutvecklare med inriktning uppbörd.

Hos oss är du viktig

Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen här. 

Du kommer att


Vi söker nu ytterligare en person som vill arbeta med att utveckla området Uppbörd som hanterar intag av skatter och avgifter. Som verksamhetsutvecklare ansvarar bland annat för att hålla samman området och driva generella frågor inom uppbördsområdet. I din roll kommer du att arbeta med att utveckla processer, identifiera och lyfta behov samt vara drivande i frågor som berör det generella uppbördsområdet. Du ska arbeta med att vara länken mellan uppbörden och pågående projekt. 

I rollen arbetar du tillsammans med andra parter inom Transportstyrelsen och genomför verksamhetsanalyser samt identifierar utvecklingsbehov. Du stöttar linjearbete och projekt med processmodeller, analyser och verksamhetskunskap och leder utvecklingsarbetet framåt i nära samarbete med andra inom myndigheten. Det är viktigt att du kan se helheten snarare än detaljer.

Du måste ha


• akademisk utbildning om minst 2 år med inriktning ekonomi/systemvetenskap eller annan motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
• minst 5 års erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till it-stöd
• erfarenhet av att arbeta som projektledare om minst 2 år, gärna med inriktning inom något för tjänsten relevant område
• god förmåga och erfarenhet av att skriva analyser, beslutsunderlag och rapporter

Det är meriterande om du också har


• arbetslivserfarenhet av förändringsledning, gärna inom offentlig förvaltning
• arbetslivserfarenhet av verksamhetsutveckling inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av ekonomi inom offentlig verksamhet
• kännedom om PM3 eller annan förvaltningsmodell
• kunskap om agilt arbetssätt
• arbetat med Sparx Enterprise Architect, Visual studio eller liknande verktyg.

Vi vill att du


• är nyfiken, har ett öppet sinne och vill utvecklas i takt med verksamheten
• är strategisk, lösningsfokuserad och har förmåga att se helheten
• arbetar strukturerat, är analytisk och kan beskriva dina slutsatser på ett enkelt och pedagogiskt sätt
• har god förmåga att kommunicera, samverka och skapa engagemang såväl internt inom myndigheten som externt med parter som branschorganisationer, media, företag och andra myndigheter

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

 

Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi vill att du börjar snart som möjligt eller enligt överenskommelse.  Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.

Du är välkommen att kontakta t.f sektionschef Lisa Lundberg, 010 – 495 31 84, lisa.paglinglundberg@transportstyrelsen.se 

Saco, Astrid Edlund och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2020-10476.  Vi behöver din ansökan senast den 13 december 2020. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!


Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 november 2020
  • Ansök senast: 13 december 2020

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024