OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Region Kronoberg kan du trivas, växa och påverka. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län".
Upphandlingsenheten är en del av ekonomi- och planeringsavdelningen inom regionstaben som arbetar för att effektivisera, utveckla och öka affärsmässigheten av inköp i Region Kronoberg. Enheten består av knappt 20 medarbetare och finns placerade i Regionhuset i Växjö.
På enheten har vi flera olika uppdrag där majoriteten jobbar som upphandlare, men vi har även materialkonsulenter och administrativa assistenter på enheten.
ARBETSUPPGIFTER
Region Kronoberg står mitt i ett skede av att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår upphandlingsverksamhet med kategoristyrning. Som vår verksamhetsutvecklare på upphandlingsenheten ansvarar du för att analysera inköpsmönster, komma med förslag på övergripande strategiska inriktningar för upphandlingsverksamheten på Region Kronoberg samt att driva visst utvecklingsarbete inom e-handel tillsammans med gruppen som arbetar inom beställningsservice och e-handelssupport.
Som verksamhetsutvecklare inom upphandlingsenheten blir du organisationens analyserande och beredande funktion inom upphandlingsområdet och fungerar som en sammanhållande resurs för regionen som helhet i den långsiktiga styrningen av upphandlingsverksamheten, bl a med utgångspunkt i den nationella upphandlingsstrategin. Du är med i arbetet med att se till att förslag och idéer blir verklighet i det övergripande strategiska upphandlingsarbetet och att stötta i och implementera övergripande kategoristrategier tillsammans med upphandlarna som ska syfta till att tillgodose regionens nuvarande och kommande behov inom upphandling och inköp.
Du kommer även arbeta med vår e-handelsstrategi tillsammans med gruppen som arbetar inom beställningsservice och e-handel. Du kommer att arbeta både självständigt och i nära samarbete med upphandlingsenhetens upphandlare och du driver, koordinerar och skapar engagemang för de strategiska upphandlingsfrågorna genom analys och uppföljning av våra inköp. Arbetet innebär bland annat att bistå regionen och framförallt upphandlingsenheten med analyser inför övergripande planering av upphandlingar samt vara delaktig i att utveckla och effektivisera befintliga processer och metoder i syfte att skapa förutsättningar för organisationen att bedriva effektiv upphandlingsverksamhet med hög utväxling för varje spenderad skattekrona.
I rollen kommer du även att handlägga vissa strategiska upphandlingsärenden för att behålla kunskapen om hantverket att genomföra upphandlingar. Du har vidare en viktig roll i att skapa och underhålla goda relationer med såväl interna beställare, inköpshandläggare och andra nyckelpersoner som med leverantörer, andra externa upphandlingsaktörer och e-handelsutvecklingen.
Du är direkt underställd upphandlingschefen, men rapporterar i vissa strategiska verksamhetsfrågor även till regionens ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
För denna tjänst krävs att du arbetat som upphandlare några år och har ett brinnande intresse för att driva utveckling med hjälp av analys. Om du även har erfarenhet av ekonomiska samspel och från arbete som controller är det meriterande.
• Du har som lägst en eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller inköp eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten
• Du är grundutbildad inom Lagen om offentlig upphandling
• Du har erfarenhet av analys och uppföljning
• Du har erfarenhet av e-handel och dess möjligheter
• Önskvärt är att du har erfarenhet av upphandlingar inom exempelvis materialförsörjning och/eller IT, då dessa områden är det mest utmanande för regionen nu och framöver.
• Önskvärt är att du har erfarenhet av och förstår de unika utmaningar som finns kopplat till upphandling inom region eller landsting.
För att lyckas i rollen behöver du vara serviceinriktad, strukturerad och tycka om att informera/utbilda såväl enskilda individer som grupper. Vi ser också att du är mål- och resultatinriktad, analytisk, har en god samarbetsförmåga och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du har god datorvana med erfarenhet av arbete i olika IT-system samt har ett självklart intresse för upphandlingsfrågor. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Körkort krävs då resor kommer att ingå i tjänsten.
ÖVRIGT
Bifoga gärna relevanta utbildningsbetyg/bevis.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693.
Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen.
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Malin Wass
HR - Specialist Josefina Ågren
0470- 58 25 80
Enhetschef Agneta Karlsson
0470-588537
HR-chef Susann Ingvarsson
0470-58 62 05
Kommunikationsdirektör Maria Granath
Tandvårdsdirektör Annika Kahlmeter
0470-588930
HR-direktör Caroline Gabrielsson Palmqvist
0470-588576
Avdelningschef Malin Wass
0470 - 58 64 17
Regiondirektör Martin Myrskog
Ordförande för revisionen Peter Löfström