Verksamhetsutvecklare inom upphandlingssäkerhet, Säkerhetsavdelningen

Verksamhetsutvecklare inom upphandlingssäkerhet, Säkerhetsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Verksamhetsutvecklare upphandlingssäkerhet, sektionen för verksamhets- och säkerhetsskydd, Säkerhetsavdelningen
Säkerhetsavdelningen ansvarar för Polismyndighetens verksamhetsskydd och säkerhetsskydd, vilket omfattar bl.a. skydd av egendom, medarbetare, information samt hantering av säkerhetsprövningar och säkerhetsärenden.
Du leder processutvecklingen och styr implementeringen av styrdokument, rutiner, mm nationellt på Säkerhetsavdelningen. Eftersom avdelningen fortfarande är under uppbyggnad, så finns det stora möjligheter att forma framtidens processer och arbetssätt på området. I arbetsuppgifterna ingår att författa styrdokument på området, samt att utbilda och hålla presentationer för mindre/större grupper. Du behöver kunna fånga upp och tillvarata den erfarenhet och de idéer som finns hos medarbetarna på avdelningen. Erfarenhetsutbyte med samverkande myndigheter och internationella partners är också ett viktigt inslag i arbetsuppgifterna. På avdelningen eftersträvas ett analysdrivet arbete där vi verkar för en samstämmig bedömning av skyddsvärden, sårbarheter och verksamhets- och säkerhetsskyddsåtgärder. Såväl ditt arbete som verksamhetsutvecklare som sektionens och avdelningens uppdrag kretsar kring säkerhets- och verksamhetsskydd varför vi gärna ser att du är stabilt förankrad i sakområdet och har erfarenhet av att arbeta i säkerhetskänslig verksamhet. Utöver det krävs specifik kunskap om upphandlingssäkerhet. Du kommer att arbeta nära medarbetare som är experter inom sina områden och också nära sektionens gruppchefer.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi söker dig som vill arbeta strategiskt med upphandlingssäkerhetsfrågor vid sektionen för verksamhets- och säkerhetsskydd. På Säkerhetsavdelningen bedrivs en mångfacetterad verksamhet där tillit, integritet och professionalitet värdesätts högt och där vi gör skillnad tillsammans.
Säkerhetsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten med ca 140 anställda som leds av avdelningschefen som också är myndighetens säkerhets- och säkerhetsskyddschef. Avdelningen har ansvar för Polismyndighetens verksamhets- och säkerhetsskydd vilket inkluderar informationssäkerhet, personalsäkerhet, fysisk säkerhet, upphandlingssäkerhet, beredskapsplanering, analys och medarbetarskydd. Sektionen för verksamhets- och säkerhetsskydd har i uppdrag att leda processerna på dessa områden och ta fram normerande verktyg såsom riktlinjer och rutiner. Sektionen för verksamhets- och säkerhetsskydd är placerad i Stockholm där också sektionsledningen och merparten av medarbetarna finns. Ett fåtal medarbetare arbetar med sin bas på annan ort och reser då frekvent till Stockholm för möten mm.
Kvalifikationer
Polisexamen eller annan relevant erfarenhet eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
mycket goda kunskaper att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
mycket goda kunskaper att läsa och uttrycka dig i tal på engelska
minst tre års erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddad
upphandling/upphandlingssäkerhet
anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Meriterande:
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
minst tre års erfarenhet av arbete i säkerhetskänslig verksamhet
erfarenhet av arbete med personalsäkerhet, informationssäkerhet,
medarbetarskydd, fysisk säkerhet.
erfarenhet av arbete med beredskapsplanering eller analys
erfarenhet av arbete med processutveckling/projektledning eller erfarenhet som polismyndigheten bedömer som relevant



Personliga egenskaper
För att trivas i rollen behöver du ha förståelse för säkerhetsrollen och ett stort intresse och vilja att lära dig ansvarsområdet. Du bör vara självständig med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån den kunna göra urval och prioriteringar.
Du är noggrann med hög integritet, är trygg i dig själv och litar på din egen förmåga i att göra bedömningar, driva processer och ta egna initiativ. Har förmåga att växla mellan tempon för att lösa avdelningens uppdrag.
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en mycket god kommunikativ förmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta bemannande chef:
Martin Paulsson, gruppchef sektionen för säkerhet- och verksamhetsskydd.Mail: martin.paulsson@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Pamela Vongaribo, pamela.vongaribo@polisen.se
Facklig information:
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 1
Fackliga företrädare
Anställningsform: Tillsvidare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Övrig information
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 5 Februari, 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A031.838/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 januari 2024
  • Ansök senast: 5 februari 2024

Postadress

Fleminggatan 18
Stockholm, 11226

Liknande jobb


Engagemangsutvecklare

Engagemangsutvecklare

26 april 2024

Engagemangsutvecklare

Engagemangsutvecklare

26 april 2024

Engagemangsutvecklare

Engagemangsutvecklare

26 april 2024