OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Uppdrag
Arbetsförmedlingen är sedan 2022-10-01 beredskapsmyndighet.
Som beredskapsmyndighet har Arbetsförmedlingen två huvudsakliga uppgifter: ersättningar till enskild och anvisning till arbete under allmän tjänsteplikt. Enheten Redovisning och rapportering har ansvar för att säkerställa ersättningar till enskilda. Verksamhetsutvecklarens uppdrag blir att säkerställa att det finns kontinuitetsplaner och förutsättningar att fullgöra vårt uppdrag som beredskapsmyndighet inom uppdraget ersättningar till enskild, även vid extraordinära händelser och kris. Detta kan röra sig om t ex IT-störningar, cyberattacker, strömavbrott, olyckor eller vid höjd beredskap.
Beskrivning av tjänsten
Som verksamhetsutvecklare med inriktning beredskap, arbetar du bland annat med riskhantering inom kris och beredskapsområdet, omvärldsbevakning, förbättringsarbete samt ser till att framtagna rutiner och planer är aktuella och uppdaterade. Arbetet innebär också att öka kunskapen och beredskapen inom enheten om en kris skulle inträffa.
Du kartlägger processer och beroenden, analyserar olika scenarier för att förebygga att en kris inträffar samt säkrar upp en kontinuitetshantering vid oväntade händelser. Ditt uppdrag består bland annat av att simulera övningar, leda workshops och rita upp processer med berörda instanser, internt och i samverkan med andra myndigheter som t.ex. Försäkringskassan och A-kassorna.
Vi söker nu två verksamhetsutvecklare som tillsammans ska ansvara för att utveckla och skapa förutsättningar för vårt beredskapsuppdrag på ekonomienheten.
Kvalifikationer
- Högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi, IT, statsvetenskap, organisation, eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Dokumenterat goda kunskaper om/av organisation, samordning, analyser, uppföljning och verksamhetsstyrning förvärvat genom erfarenheter och/eller utbildning
- Vana att arbeta med komplexa förändringar
- Erfarenhet av området säkerhet och beredskap, gärna både arbetslivserfarenhet och utbildning
- God kommunikativ förmåga i svenska i tal och skrift
- Erfarenhet av samverkan med myndigheter och andra aktörer
Meriterande
- Erfarenhet av och förståelse för besluts- och beredningsprocesser i myndigheter.
- Erfarenhet av att leda arbetsmöten, workshops och liknande mötesformer och kunna nyttja metodiker kopplat till dessa
- Erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom annan organisation/myndighet
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Kristinehamn eller Solna.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-08-27. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket kräver svenskt medborgarskap. Registerkontroll kommer att genomföras.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.