OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar växer och vi är nu över 70 000 invånare.
Kalmar har en fantastisk kulturhistorisk miljö som ger staden charm och karaktär men Kalmar är också en modern universitetsstad med visioner. Här finns framtidstro, bra kommunal service och stadspuls parallellt med en livskraftig landsbygd.
Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 200 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi ca 6 000 anställda.
Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Kalmar kommun värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till det.
Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre. Välkommen att söka jobb hos oss!
Omsorgsförvaltningen ansvarar för omsorg av och insatser till äldre människor. En av Sveriges viktigaste samhällsfunktioner. Hos oss arbetar undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och enhetschefer på våra äldreboenden och inom hemtjänsten.
Grundläggande för vårt viktiga och givande arbete är att varje människa är unik, varje möte är unikt och vi når framgång genom samverkan och delaktighet. Vi erbjuder dig ett arbete med varierande arbetsuppgifter. Du får möjligheter att utvecklas och bidra till samhällsnyttiga insatser.
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsutvecklare kommer du att arbeta med framtidens kompetensförsörjning för omsorgsförvaltningens verksamheter. Här ingår ansvar för utveckling av processer och verktyg som behövs för att arbeta strategiskt och operativt med kompetensförsörjning på alla nivåer inom verksamheten. Följande prioriteringsområden är aktuella under projekttiden:
• Heltid som norm omställningsresan mot en heltidsorganisation
• Rekryteringsprocessen (året runt)
• Introduktionsprocessen för nya medarbetare
• Kompetensutvecklingsfrågor - utveckla samarbetet med olika utbildningar kopplat till verksamhetens behov.
• Stöd och omvärldsbevakning i strategiska kompetensförsörjningsfrågor
Som ett stöd i dessa frågor har du en nyckelroll i framtidens äldreomsorg och dess utmaningar
Du kommer arbeta med att stödja våra chefer med rekommendationer kring utvecklingsinsatser samt utföra omvärldsbevakning för att säkerställa att vi följer utvecklingen rörande heltidsomställningen och kompetensutveckling inom förvaltningens verksamhetsområde. I övrigt kommer du att driva det strategiska arbetet inom området och praktiskt planera kompetenshöjande aktiviteter. Du är placerad på omsorgens förvaltningskontor och arbetar tillsammans med andra stödfunktioner och verksamhetsutvecklare. Du samverkar med kommunledningens HR-verksamhet som är riktad mot omsorgsförvaltningens verksamheter. Samverkan sker också med andra förvaltningar inom kommunen.
Du är direkt underställd förvaltningschef.
KVALIFIKATIONER
Du har ett gediget intresse för människan och förbättringsarbete med en relevant akademisk utbildning gärna med inriktning HR eller organisationsutveckling. Du har erfarenhet av samordnings- och processarbete samt strategisk kompetensförsörjning. För att trivas i rollen behöver du ha en personlig mognad och en stabilitet vilket gör att du även har integritet och kan skapa förtroende i organisationen. Du är initiativtagande och driver dina egna processer framåt. Det är viktigt att du kan samarbeta med andra och har ett intresse för samverkan och dialog. Vi söker en engagerad lösningsfokuserad person med ett brett intresse av rekrytering och kopplingen till vad det kan leda till i verksamheten.