OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Verksamhetsutvecklare inriktning tjänstedesign
Avdelningen för Verksamhetsstöd
Verksamhetsområde Utvecklingsstöd, Stockholm
Verksamhetsområde Utvecklingsstöd består av tre enheter. Områdets uppgift är att bidra med helhetssyn, stödja och utmana Försäkringskassans medarbetare och chefer för att tillsammans nå Försäkringskassans vision. Områden som vi levererar tjänster inom är bland annat process- och flödesutveckling, produktionsstyrning, ständiga förbättringar, förändringsledning, verksamhetsarkitektur, process- och informationsmodellering, tjänstedesign samt utveckling och förvaltning av Försäkringskassans generella handläggningsstöd. Försäkringskassan ska under de närmaste åren fokusera på att förbättra kärnverksamheten. Digitalisering, självbetjäning och automatisering kommer att vara centrala delar i den kommande verksamhetsutvecklingen. Detta gör vi med utgångspunkt i bland annat kundinsikter, handläggningsstöd, processer och informationsmodeller.
Ansvar och arbetsuppgifter
Du arbetar nära och tillsammans med de verksamheter som har behov av stöd, andra verksamhetsutvecklare, tjänstedesigners, analytiker, verksamhetsarkitekter men också kollegor från IT. Du stödjer verksamheten i olika utvecklingsinsatser med fokus på att skapa analyser och insikter våra kunder utifrån omfattande material från olika datakällor såsom kundsynpunkter, kundundersökningar, användartester och annan relevant data. Det är främst inom ramen för digitalisering som tjänsterna inom tjänstedesign efterfrågas men att kunna sätta kundbehov i ett sammanhang av verksamhet, IT-system, produktion och ärendehantering i tjänstekartor är av stor vikt. Du bidrar med helhetssyn och utmanar verksamheten i att lyfta blicken, anta olika perspektiv och skapa relevanta idéer och underlag för vidare utveckling. Samtidigt har du stort driv att planera, prioritera och genomföra olika aktiviteter, självständigt och i team, för att ta steg framåt mot utsatta mål.
Vi söker dig som
• har en examen från högskola/universitet eller erfarenhet/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet av att arbeta med tjänstedesign, behovsdriven utveckling eller likvärdigt
• har god förmåga att analysera och se mönster i komplext material med olika datakällor samt att visualisera och presentera materialet för olika målgrupper
• har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga samt uttrycker dig mycket väl i tal och skrift
• har god förmåga att nätverka, förmår att skapa och upprätthålla goda relationer externt och internt
• är van att arbeta resultatorienterat mot tydliga deadlines
• är en person som är engagerad, lösningsfokuserad och har hög ambitionsnivå
• vill utvecklas och som delar med dig av dina kunskaper och bidrar till god arbetsmiljö
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation
• har arbetat med digitalisering och automatisering
• har erfarenhet av processutveckling
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidare anställning heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är i våra aktivitetsbaserade lokaler på Telefonplan i Stockholm.
Det kan förekomma resor i tjänsten.
Kontaktpersoner
Rekryterande enhetschef Caroline (Lina) Ärfström tfn 010-114 33 74. För frågor om tjänsten mellan den 23-30 april var god kontakta enhetschef Christina Josefsson tfn 010-116 92 45.
HR-administratör Linda Johansson tfn 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Peter Hjelm tfn 010-116 10 53, Saco-S: Cecilia Silverson tfn 010-115 26 18, Seko: Irre del Barba tfn 010-115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2 maj 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och dina arbetslivserfarenheter samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.