OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb?
Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.
Försäkringskassan har en av Sveriges största IT-avdelningar med över tusen medarbetare. Här tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera IT-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Det är vi som gör det lätt att anmäla vab, ser till att ersättningar och bidrag betalas ut till rätt personer i rätt tid, och mycket mer. Dessutom arbetar vi för att öka det digitala utbytet av information, och vi har hand om säker IT-drift för flera myndigheter. Vi får Sverige att fungera. Det är ett stort ansvar. Men så är det heller inget vanligt jobb.
Arbetsuppgifter och ansvar
Verksamhetsområdet Digital samverkan ansvarar för strategi, samordning- och kravställning på tjänster och produkter inom områdena Digital informationsförsörjning, Digitalt kundmöte och Samtals-, meddelande- och mötestjänster inklusive IT -arbetsplats. Vi utvecklar och förvaltar lösningar utifrån ett användar- och behovsdrivet perspektiv.
Inom området Digital informationsförsörjning arbetar vi med förvaltning och utveckling av tjänster och produkter som tillhandahåller information till såväl olika delar av Försäkringskassan som andra organisationer. Vi samverkar på nationell och europeisk nivå för att långsiktigt utveckla Försäkringskassans och Sveriges digitala informationsförsörjning. Vi håller också ihop Försäkringskassans hantering av personer med skyddade personuppgifter.
Som verksamhetsutvecklare ska du utifrån uppsatta mål och identifierade problem ta fram beslutsunderlag, strategier och planer för utvecklingsbehov både på kort och lång sikt.
Du gör problemanalyser, tar fram underlag för lösningar och driver frågor. Rollen innebär därför ett nära samarbete med både interna och externa intressenter och partners, där en viktig del är att samverka och förstå de reella behoven samt bidra med olika IT- och digitaliseringsperspektiv inom främst informationsutbyte. Som verksamhetsutvecklare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har flerårig erfarenhet av att leda digitaliseringsuppdrag inom och mellan organisationer
• har erfarenhet av strategiarbete i en stor organisation
• har erfarenhet av informationsutbyte och en hög förståelse för informationsprocesser
• har goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• har erfarenhet av agilt arbetssätt
• har god analytisk och strategisk förmåga samt kan snabbt sätta dig in i nya komplexa frågor
• är strukturerad samt har förmåga att arbeta självständigt och planera ditt arbete
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa förtroende och goda relationer
• har god förmåga att kommunicera och formulera budskap, både muntligt och skriftligt
• har förmågan att utifrån intressenters behov ta fram bra beslutsunderlag
• är nytänkande och kreativ samt kan omsätta dina idéer till handling
Det är meriterande om du:
• har kunskaper i och erfarenheter av projektledning
• har erfarenhet av förändringsledning
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering för tjänsten är vid Telefonplan i Stockholm. Första intervjun kommer att ske via Skype.
Kontaktpersoner
Chef: Annelie Håkansson, tel 010-116 92 78 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Catrin Idre, tel 010-116 33 71 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Kristoffer Tindemark, tel 010-116 10 66. Saco-S: Mohamed Abu-Torse, tel 08-786 90 00. Seko: Eliza Grundström, tel 010 - 115 34 02.
Vi avstår erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk, tel 0771-52 44 40.