OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Vi söker en verksamhetsutvecklare med fokus på digital utveckling och analys.
I denna roll kommer du att arbeta med att vidareutveckla och förvalta kommunens digitala plattformar, såsom Stratsys, Qlik Sense och 2c8, i nära samarbete med kommunens olika verksamheter. Du kommer att ansvara för att säkerställa att våra digitala verktyg stödjer verksamheternas behov inom planering, uppföljning och verksamhetsstyrning. Ditt arbete är en viktig del i att Karlstads kommun fortsatt ska vara en effektiv och ansvarstagande organisation. Vi erbjuder en spännande möjlighet att vara med och forma framtidens arbetssätt i en kommunal organisation med stor samhällspåverkan.
Du kommer att organisatoriskt tillhöra avdelningen för verksamhetsstyrning på Kommunledningskontoret. Vårt uppdrag är att i nära samverkan med både förtroendevalda och verksamheterna driva styrande processer för ekonomi- och verksamhetsstyrning inom koncernen Karlstads kommun. Vi säkrar arbetssätt och resultat genom att styra, leda och stödja.
I Karlstads kommun har vi en ny styrmodell med syfte att främja mer horisontella samarbeten för att än mer skapa kraft i arbetet mot kommunens mål och vision. Vi har tagit fram en plan för datadriven utveckling, där de digitala verktygen vi ansvarar för på avdelningen spelar en central roll. I rollen som verksamhetsutvecklare kommer du också att arbeta nära avdelningen för digital utveckling och innovation.
Arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare kommer du att ha en viktig roll i att stärka kommunens generella förmåga att använda data för beslutsstöd och analys. Du kommer att driva och samordna utvecklingen av kommunens digitala verktyg, Stratsys, Qlik Sense och 2c8. Du ansvarar för att identifiera och analysera verksamheternas behov och säkerställer att de digitala lösningarna anpassas och vidareutvecklas för att stödja dessa behov på bästa sätt. Du kommer att arbeta nära kommunkoncernens alla verksamheter och samordna arbetet mellan leverantörer, kravställare och andra verksamhetsutvecklare för att säkerställa en smidig implementering och förvaltning av systemlösningarna. I ditt arbete kommer du även att leda införandet av nya analysapplikationer och moduler samt optimera befintliga funktioner. Vidare ingår systemkonfiguration, testning och framtagning av manualer och utbildningsmaterial för att stötta användarna.
Som en viktig del av verksamheten kommer du att samarbeta med både interna och externa aktörer för att säkerställa en effektiv implementering av nya lösningar. Ditt strategiska förändringsarbete bidrar till att de digitala verktygen stödjer kommunens övergripande mål och bidrar till långsiktig hållbar utveckling.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklare söker vi dig med utbildning inom IT, systemdesign, ekonomi eller annan akademisk eller eftergymnasial utbildning inom ett för uppdraget relevant område, alternativt motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga.
Du har erfarenhet av analysarbete och att leda digitala utvecklingsprojekt och implementera förändringar, särskilt i större och komplexa organisationer. En god förståelse för processbaserade arbetssätt och verksamhetsutveckling är avgörande, och vi ser gärna att du har arbetat med beslutsstödsystem som Qlik Sense, Stratsys, 2c8, eller liknande plattformar. Det är positivt om du har erfarenhet av modellering av processer och information. Din analytiska förmåga och strategiska tänkande gör att du snabbt kan omsätta verksamhetsbehov till praktiska, digitala lösningar som skapar mervärde. Du förstår hur data och information kan användas för att skapa mervärde. Vidare har du god erfarenhet av att samarbeta med IT-avdelningar och externa konsulter, och du trivs med att arbeta i projektform, där du framgångsrikt leder grupper och driver utveckling framåt.
Som person är du lyhörd och har lätt för att bygga förtroendefulla relationer. Du är bra i samarbetet och bidrar med din kunskap och engagemang för att skapa gemensamma lösningar. Du har förmåga att arbeta självständigt och driva ditt arbete framåt med stort ansvar. Erfarenhet från offentlig verksamhet är meriterande, likaså tidigare arbete inom verksamhetsutveckling med fokus på digitalisering och implementering av nya systemlösningar. Ditt intresse för att utveckla och förbättra verksamheter genom digitala verktyg är en nyckel till framgång i denna tjänst.
Om Karlstads kommun
Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.