OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi på Inköp och upphandling har som målsättning att vara Sveriges bästa offentliga inköpsorganisation. Hos oss finns specialister inom upphandling, inköpsstrategi, hållbarhet, juridik och kommunikation. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 80 drivna kollegor som tillsammans varje dag gör skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.
Vårt uppdrag är att leda, driva och utveckla Göteborgs Stads inköpsverksamhet och vägleda stadens medarbetare i deras inköpsuppdrag. Förvaltningen är stadens inköpscentral och tillhandahåller ramavtal för varor och tjänster av gemensamt intresse för stadens förvaltningar och bolag. Vi är en av Sveriges största offentliga inköpsorganisation och med vår samlade kraft är vi med och formar morgondagens hållbara samhälle.
ARBETSUPPGIFTER
Inom Göteborg stad finns en målsättning att använda inköp och upphandling för att nå effekter inom såväl ekonomisk som social och ekologisk hållbarhet samt genom att utveckla samarbetet med näringslivet. För att möta denna förväntan har Göteborgs Stad via Inköp och upphandlingsförvaltningen tagit ett helhetsgrepp och börjat införa en gemensam inköpsprocess. Vill du vara med på resan och bidra till utvecklingen av inköpsarbetet i hela Göteborg stad?
Till enheten Gemensam inköpsprocess och digitala tjänster söker vi nu en verksamhetsutvecklare som tillsammans med stadens förvaltningar och bolag vill arbeta med vidareutveckling av systemstöd och processer för de operativa delarna i stadens inköpsprocess.
Du kommer inledningsvis att driva aktiviteter för att vidareutveckla användningen av systemstödet Visma Proceedo och de operativa delarna av inköpsprocesserna (såsom beställning till betalning). Därefter är planen att du ska leda arbetet med en förstudie och efterföljande konkurrensutsättning av nuvarande systemstöd.
Som verksamhetsutvecklare leder och samordnar du projekt och aktiviteter,
vilka ofta innefattar flera olika kompetensområden och roller som ska koordineras med varandra. Du ansvarar för framdriften och rapportering samt säkerställer att överenskomna mål uppnås.
Arbetsuppgifterna kan stundtals vara omfattande och komplexa då det handlar om att förstå och hantera det samlade behov som finns hos stadens förvaltningar och bolag när det kommer till att genomföra köp av varor, tjänster och entreprenader utifrån gällande avtal.
Du kommer att tillhöra en enhet som har i uppdrag att utveckla och stärka hela stadens förmågor inom inköpsområdet. Enheten är inne en expansiv fas och du kommer ges möjlighet till ett utmanande och varierande arbete. För att trivas i rollen behöver du vara flexibel i ditt sätt att arbeta och motiveras av att vara med och ta fram och testa nytt.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen har du bra koll på inköpsområdet med tillhörande systemstöd och de operativa processerna. Du kanske har arbetat som verksamhetsutvecklare mot inköp- och upphandlingsområdet. Alternativt kanske du har arbetat med införande eller vidareutveckling IT-system och är nu intresserad av att arbeta med verksamhetsutveckling inom inköpsområdet.
Vi tror att du har flera års dokumenterad erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete inom offentlig sektor.
Oavsett bakgrund så har du självständigt drivit projekt med många intressenter i stora organisationer och är trygg med att leda processer och grupper framåt. Du navigerar genom god kommunikation inom och utom organisationen.
Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, gillar ordning och reda samt värdesätter att arbeta med andra människor för att nå gemensam framgång. Du är analytisk och har förmåga att se samband samt dra slutsatser utifrån ett helhetsperspektiv.
Vi ser positivt på om du har god kännedom om Göteborg stad och dess organisation.
Du har en högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom ett område som vi bedömer som relevant. Eller annan erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
Att du har stor systemvana och mycket goda kunskaper i Word, Excel och Power Point ser vi som en självklarhet. Om du har erfarenhet av att tidigare ha arbetat med införande av eller förvaltning av inköpssystem så som Visma Proceedo eller motsvarande ses det som meriterande.
ÖVRIGT
Vill du veta lite mer om oss och hur det är att arbeta på förvaltningen, läs mer på vår jobba hos oss-sida! http://goteborg.se/jobbapainkopochupphandling. Följ oss även gärna på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/gbginkop/
Vårt erbjudande
Hos oss får du tillsammans med kunniga och härliga kollegor arbeta med ett meningsfullt uppdrag som påverkar och gör skillnad för många. Vi vill att vår arbetsplats präglas av dialog och samarbete och främjar ett hållbart arbetsliv med balans. Vi arbetar i trevliga lokaler mitt inne i stan och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.