Verksamhetsutvecklare med förvaltningsansvar inom IT till Gävle

Verksamhetsutvecklare med förvaltningsansvar inom IT till Gävle

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen ledningsstöd finns inom division medborgarservice där verksamheten med 116 servicekontor bedrivs. Ledningsstöd ansvarar för att samordna divisionens verksamhetsuppföljning, verksamhetsutveckling, projekt, systemstöd, internkommunikation, och kompetensutvecklingsinsatser. Ledningsstöd ansvarar även för att koordinera samverkan mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Avdelningen har 13 medarbetare och är uppdelad i två enheter, enheten för utveckling och enheten för produktion och förvaltning.

Under 2021 är fokus på att implementera Arbetsförmedlingens kundtorgstjänster på servicekontor och att öppna nya servicekontor enligt regeringens uppdrag. Avdelningen ledningsstöd kännetecknas av hög kompetens, trevliga kollegor och ett inkluderande ledarskap.

Nu söker vi en kvalificerad och specialiserad verksamhetsutvecklare till enheten för produktion och förvaltning, med inriktning att förvalta och utveckla divisionens IT-miljö och IT-tjänster. Den primära IT-tjänsten är köhanteringssystemet som finns på alla servicekontoren och som också är grunden för den statistik som används för styrning och uppföljning. Du rapporterar till enhetschef som är placerad i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som förvaltningsledare har du ett nära samarbete med förvaltningsledare IT, avdelningens övriga verksamhetsutvecklare och verksamheten d v s medarbetare och chefer på servicekontor. Du ansvarar för styrningen av förvaltningen tillsammans med förvaltningsledare IT och planerar, gör budget/prognos och uppföljning av såväl kostnader som aktiviteter i förvaltningen. Du säkrar också att verksamhetens behov samlas in och omhändertas samt att systemen är användbara för verksamheten. Sammanfattningsvis är du trygg med arbetssättet inom förvaltningsorganisationen och trivs med rollen som förvaltningsledare i en geografiskt spridd organisation.

Med utgångspunkt i din inriktning bidrar du också i arbetet med att öppna fler servicekontor, att ansluta fler myndigheter och annan verksamhetsutveckling inom divisionen. I takt med att verksamheten växer bidrar du i utvecklingen av de tjänster som erbjuds på servicekontor och de interna arbetssätten. Tjänsten som förvaltningsledare innebär stora möjligheter till eget ansvar och frihet i utförandet av arbetsuppgifter. Till din hjälp har du kompetenta kollegor och möjlighet att utvecklas inom ditt ansvarsområde.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Relevant högskoleutbildning
• Minst tre års erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare, systemägare, eller systemansvarig eller motsvarande, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av projektledning eller verksamhetsutveckling i projektform
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare

Vidare ska du ha följande förmågor:


• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att få genomslag hos andra genom att du är förtroendeingivande internt såväl som externt
• Du trivs att arbeta i lag, såväl som självständigt
• Att bidra positivt till arbetsgruppens klimat
• Att kommunicera väl i tal och skrift
• Du har god vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt och god förståelse för IT-teknisk säkerhet

Dessutom är det meriterande om du har:


• Erfarenhet som servicehandläggare

Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.

Anställningen är placerad i Östersund eller Gävle. Resor kan förekomma.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 2021-04-28. 


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2021
  • Ansök senast: 28 april 2021

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024