OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Du kommer att vara placerad på sektionen strategisk utveckling och marknad, där vi bland annat arbetar med att utreda och analysera utvecklingen inom sjö- och luftfartsområdet, verksamhetsutveckling, strategiska frågor, remisshantering, regeringsuppdrag, forsknings-, innovations- och hållbarhetsfrågor. Du kommer även att vara en viktig resurs i avdelningens produktområde, som ansvarar för att omhänderta och utveckla IT-stöd för avdelningen.
Du kommer att vara med och driva arbetet med verksamhetsutveckling på avdelningen. Det innebär också att kartlägga våra kunders behov och samskapa lösningar med berörda aktörer samt utreda och genomföra effektiviseringar utifrån ett systemperspektiv. Du kommer även att arbeta med kartläggning av processer och informationsmängder, se verksamhetens utmaningar och bidra till att ta fram koncept där digitalisering kan vara en möjlighet men där även andra typer av lösningar kan bidra.
Du kommer också att arbeta med annat arbete på sektionen som bland annat är kopplat till de transportpolitiska målen; miljö, säkerhet och tillgänglighet samt de förvaltningspolitiska målen; innovativ och samverkande statsförvaltning som är rättssäker och effektiv, har väl utvecklad kvalitet, service och tillgänglighet.
Arbetet sker i samarbete med flera sektioner inom avdelningen och myndigheten, men även med andra myndigheter, branschorganisationer och andra intressenter på transportområdet.
Arbetet kan medföra resor.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• vara med och driva arbetet med verksamhetsutveckling på avdelningen
• självständigt och i team ansvara för enhetsövergripande utvecklingsuppdrag
• utföra processmodelleringar och genomlysningar av avdelningens verksamhet
• utreda möjligheter till effektiviseringar
• bidra i arbetet med innovation och digitalisering
• analysera och samordna utredning av utvecklingsbehov
• stötta avdelningen i implementeringen av IT-stöd.
Du måste ha
• akademisk examen med inriktning mot verksamhetsutveckling eller annan examen som vi bedömer som relevant
• relevant och aktuell arbetslivserfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling
• dokumenterad erfarenhet av att analysera och beskriva processer
• väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av att arbeta utifrån ett kunddrivet arbetssätt
• erfarenhet av att arbeta med förändringsledning
• erfarenhet av att arbeta med systemperspektiv
• erfarenhet av att arbeta i SPARX Enterprise Architect
• erfarenhet av processmodellering enligt Astrakanmodellen
• en certifiering som verksamhetsutvecklare.
Vi vill att du
• är nyfiken och engagerad
• är möjliggörare och är lösningsorienterad
• ha helhetssyn och kunna se komplexa orsakssamband
• är drivande och har förmåga att arbeta självständigt såväl som i team
• har förmåga att kunna arbeta strukturerat och leverera inom uppsatta mål
• är en flexibel person som har lätt för att kommunicera och samarbeta med andra och bidrar till gruppens utveckling
• har förmåga att arbeta under eget ansvar på ett professionellt sätt efter myndighetens mål och värderingar.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter både inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt.
Mer information
Anställningen är en tillsvidareanställning med placering i Norrköping. Vi vill att du börjar efter överenskommelse.
Du är välkommen att kontakta:
sektionschef Karin Fransson på 010 – 495 32 46, karin.fransson@transportstyrelsen.se
Saco, Carola Sander och ST, Mats Anderzén nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-7784. Vi behöver din ansökan senast den 6 november 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning Sjö- och luftfart
Avdelning Sjö- och luftfart bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Det gör vi genom att hålla register, utforma regler, pröva och ge tillstånd samt utöva tillsyn. Vi verkar också i många sammanhang på den internationella arenan.
Vi finns i Norrköping, Göteborg, Malmö och Stockholm och har cirka 300 medarbetare som är organiserade i sex enheter och en stabsenhet.