Verksamhetsutvecklare med inriktning felaktiga utbetalningar

Verksamhetsutvecklare med inriktning felaktiga utbetalningar

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Vill du bidra till att motverka felaktiga utbetalningar och förhindra bidragsbrott? Nu förstärker Produktionsavdelningens kontrollenhet utvecklingsarbetet med att säkerställa korrekta utbetalningar från välfärden. Vi söker därför 2 verksamhetsutvecklare som vill delta i arbetet med att utveckla processer och metoder inom Kontrollområdet.

I tjänsten ingår att bidra till Pensionsmyndighetens arbete med att motverka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott genom ex omvärldsbevakning, remisshantering, uppdatering av styrande och stödjande dokument och utveckling av processer. En viktig del i arbetet är extern samverkan med andra myndigheter som verkar mot samma mål.

Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja verksamhetsutveckling inom området felaktiga utbetalningar på en taktisk och strategisk nivå. Du har ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter. Många uppdrag kräver att du skriver promemorias och håller muntliga presentationer i olika sammanhang.

Som verksamhetsutvecklare bidrar du också med din specialistkunskap i olika utvecklingsprojekt och är ett stöd till myndighetens olika verksamheter när det gäller frågor inom ditt område.

Du samarbetar med övriga kollegor inom kontrollenheten samt med andra avdelningar inom Pensionsmyndigheten. Du deltar även i samverkan med myndigheter samt mot departement och andra aktörer. Det kan förekomma mediekontakter i ditt uppdrag.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen företrädesvis inom juridik, statsvetenskap eller ekonomi alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor. Då arbetet sker på svenska är det ett krav att ha god förmåga att kommunicera och formulera sig i tal och skrift på svenska.

Det är även meriterande om du har:
• Erfarenhet och kunskaper om kontrollverksamhet/felaktiga utbetalningar/bidragsbrott
• Goda kunskaper om Pensionsmyndighetens förmåner
• Erfarenhet av extern samverkan

Egenskaper:
Vi söker dig som har är social, prestigelös, strukturerad och som kan arbeta mål- och resultatorienterat med stort driv och har en god analytisk förmåga och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Du tycker om att arbeta med ständiga förbättringar av verksamheten och mot uppsatta mål. Du har förmåga att prioritera och känner dig bekväm i en roll som kräver koordinering mellan olika kontaktytor, med såväl interna som externa aktörer. Som person är du självständig, kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Det är viktigt att du har förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Vidare har du har lätt för att samarbeta och förankra dina idéer inom organisationen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt:
Tjänsten är tillsvidareanställning. Provanställning kan förekomma. Start enligt överenskommelse.

Webbaserade urvalstester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.

Tjänsten är placerad på någon av Pensionsmyndighetens orter: Stockholm, Halmstad, Karlstad, Växjö, Gävle, Luleå, Söderhamn, Visby.
Resor kan förekomma i tjänsten.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Vid frågor kontakta Enhetschef Lisa Nordenhäll 072-210 23 32 eller gruppchef Caisa Staveryd 072-210 28 49.

Fackliga representanter:
Christina Einarsdotter, ST, tel. 010-454 25 71
Anna-Karin Åhrman Cortelius, SACO, tel, 010-454 39 14

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 april 2022
  • Ansök senast: 24 april 2022

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024

22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024