OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att motverka felaktiga utbetalningar och förhindra bidragsbrott? Nu förstärker Produktionsavdelningens kontrollenhet utvecklingsarbetet med att säkerställa korrekta utbetalningar från välfärden.
Vi söker därför verksamhetsutvecklare som vill delta i arbetet med att utveckla processer och metoder inom Kontrollområdet.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 1000 medarbetare och finns på myndighetens åtta orter. Produktionsavdelningens uppgifter är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott.
Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig.
Arbetsbeskrivning
I tjänsten ingår att bidra till Pensionsmyndighetens arbete med att motverka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott genom ex omvärldsbevakning, remisshantering, uppdatering av styrande och stödjande dokument och utveckling av processer. En viktig del i arbetet är extern samverkan med andra myndigheter som verkar mot samma mål.
Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja verksamhetsutveckling inom området felaktiga utbetalningar på en taktisk och strategisk nivå. Du har ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter. Många uppdrag kräver att du skriver promemorias och håller muntliga presentationer i olika sammanhang.
Som verksamhetsutvecklare bidrar du också med din specialistkunskap i olika utvecklingsprojekt och är ett stöd till myndighetens olika verksamheter när det gäller frågor inom ditt område.
Du samarbetar med övriga kollegor inom kontrollenheten samt med andra avdelningar inom Pensionsmyndigheten. Du deltar även i samverkan med myndigheter samt mot departement och andra aktörer. Det kan förekomma mediekontakter i ditt uppdrag.
Inom produktionsavdelningen pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete och här har du som verksamhetsutvecklare har en viktig roll för att arbetet ska nå framgång.
Tjänsten är placerad inom Steamet på Kontrollenheten och du rapporterar direkt till Steamets gruppchef.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen företrädesvis inom juridik, statsvetenskap eller ekonomi. Du har erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor. Då arbetet sker på svenska är det ett krav att ha god förmåga att kommunicera och formulera sig i tal och skrift på svenska. Det är även meriterande om du har:
- Erfarenhet och kunskaper om kontrollverksamhet/felaktiga utbetalningar/bidragsbrott
- Goda kunskaper om Pensionsmyndighetens förmåner, framförallt allmän pension
- Erfarenhet av extern samverkan
Egenskaper
Vi söker dig som är social, strukturerad och som kan arbeta mål- och resultatorienterat med stort driv och har en god analytisk förmåga och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Du trivs med att arbeta med ständiga förbättringar av verksamheten och mot uppsatta mål. Du motiveras av att ha många bollar i luften och klarar av att arbeta under press med korta deadlines. Du har förmåga att prioritera och känner dig bekväm i en roll som kräver koordinering mellan olika kontaktytor, med såväl interna som externa aktörer. Som person är du självständig, kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Det är viktigt att du har förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Vidare är du lätt att samarbeta med och är prestigelös.
Vi lägger särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt
Tjänsten är tillsvidareanställning. Provanställning kan förekomma. Start enligt överenskommelse. Pensionsmyndigheten tillämpar hybridarbete där det finns möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse.
Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.
Tjänsten är placerad på någon av Pensionsmyndighetens orter: Stockholm, Halmstad, Karlstad, Växjö, Gävle, Luleå, Söderhamn, Visby.
Resor förekommer i tjänsten.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal, registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaterna. För vissa anställningar ställs krav på svenskt medborgarskap.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vid frågor kontakta gruppchef Caisa Staveryd 072-210 28 49
Välkommen med din ansökan senast 15 maj 2023
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.