OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 1 000 medarbetare. Avdelningen har det övergripande ansvaret för Pensionsmyndighetens administration av förmåner samt utbetalningen av dessa. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
Enheten för utvecklingsstöd
Enheten är övergripande ansvarig för att utveckla avdelningens styr och uppföljningssystem i sin helhet, att driva avdelningens förflyttning utifrån avdelningens verksamhetsstrategi samt att driva avdelningens utveckling utifrån verksamhetens syfte och utifrån ett systemsynsätt. Enheten är organiserad i två grupper som leds av varsin gruppchef. Grupp Analys och uppföljning, kommer i huvudsak att ansvara för utvecklingen av avdelningens styr och uppföljningssystem, och nu söker vi till denna grupp en verksamhetsutvecklare som vill vara med på en spännande utvecklingsresa mot att skapa en än mer behovsdriven verksamhet, där vår förmåga att leverera nytta till kund kommer att stå i fokus.
Som verksamhetsspecialist med inriktning på förvaltningsrätt, statsrätt m.m. kommer du i huvudsak arbeta med frågor kopplat till utvecklingen av avdelningens styr och uppföljningssystem, bland annat genom att vara med och:
Utveckla verksamhetsanalyser, systembilder, kundrese- och tjänstekartor, samt lägesbilder
Utveckla avdelningens nytto-, effektivitets - och resultatdefinitioner (utifrån ett ekonomistyrningsperspektiv)
Utveckla avdelningens interna besluts och ansvarskedja
Utveckla avdelningens interna processer för verksamhetsplanering, riskhantering, dataskyddsprocesser (inklusive strukturer för konsekvensbedömningar och riskanalyser), kvalitetsuppföljning, rättslig styrning etc.
Utveckla avdelningens förmåga till samt skapa strukturer för omvärldsanalyser, framtidsspaning och prognoser, demografiska studier inklusive regelverk och politikbevakning inom avdelningens område
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
Högskoleexamen med juridisk inriktning, gärna inom förvaltningsrätt och/eller statsrätt, alternativt motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
God erfarenhet av verksamhetsutveckling med fokus på intern styrning och kontroll samt styrning och uppföljning i en kundorienterad organisation.
God erfarenhet av arbete med utveckling av verksamhet med utgångspunkt i den statliga värdegrunden och förvaltningsmodellen.
God kunskap om och erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
Mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
Meriterande:
Erfarenhet av utveckling av uppföljningsstrukturer ur ett rättsligt och kvalitativt perspektiv.
Erfarenhet av utredningsuppdrag med fokus på rättsliga frågor.
Kunskap om och erfarenhet av utvecklingsarbete utifrån ett systemsynsätt.
Egenskaper:
För att trivas med arbetet behöver du:
Ha en god analytisk förmåga, samt förmåga att se helheter och komplexa samband ur både ett strategiskt och ett operativt perspektiv.
Vara strukturerad och effektiv.
Utvecklingsdriven och förmåga att se möjligheter, samt god förmåga att utmana rådande strukturer på ett sakligt och konstruktivt sätt.
Ha en mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga, samt förmåga att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer.
Vara driven, och ha en mycket god förmåga att ta egna initiativ och att både självständigt och i samarbete med andra lösa problem.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt:
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort: någon av orterna där Pensionsmyndigheten har verksamhet. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Pensionsmyndigheten och uppdraget skapar möjlighet för hybridarbete i överenskommelse med närmaste chef. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Arbetspsykologiska tester kommer att vara aktuellt i urvalsprocessen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta enhetschef My Rabenius, telefon 010-454 28 96
Fackliga representanter:
Saco: Linda Modin, 010-454 33 36
ST: Helena Blomkvist, 010-454 28 53