OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Under 2020 inför Chalmers en ny kommunikationsavdelning med uppdrag att kommunikativt utveckla och stärka Chalmers ställning som ett världsledande tekniskt universitet. Den nya avdelningen ska arbeta strategiskt och operativt med att utveckla och stärka Chalmers varumärke, skapa nationellt och internationellt genomslag för nya forskningsrön, stödja studentrekryteringen med kommunikations- och marknadsaktiviteter samt stödja samverkan med samhälle och näringsliv. Avdelningen ska också ansvara för planering och genomförande av effektiv kommunikation till medarbetare, studenter och alumner. Avdelningen består av fem enheter varav Mediarelationer är en.
Till Chalmers nya gemensamma kommunikationsavdelning söker vi nu en Verksamhetsutvecklare med inriktning mot mätning och analys till enheten Mediarelationer.
Enheten Mediarelationers uppdrag är att
-Driva innehållsproduktion och utveckling av presskommunikation och kanaler för att bredda Chalmers nationella och internationella genomslag för forskningsrön i ledande dagspress och vetenskapliga publikationer.
-Etablera, underhålla och vidareutveckla goda nationella och internationella medierelationer genom proaktiva och reaktiva mediekontakter.
-Hantera medieförfrågningar och pressjour samt förmedla relevant information, kontakter och talespersoner.
-Säkra mediabevakning samt bistå hela kommunikationsavdelningen med stöd gällande mätning och uppföljning av kommunikationsinsatser samt omvärldsanalys.
-Initiera, planera och genomföra kriskommunikationsplaner.
-Rådge och stötta ledning och enskilda forskare i frågor relaterade till mediahantering samt medieträna talespersoner.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som verksamhetsutvecklare med inriktning mot mätning och analys innebär framför allt att du driver och utvecklar kommunikationsavdelningens mätning och uppföljning, oavsett kanal och målgrupp. Det innebär mätning, analys och rapportering gällande genomförda kommunikationsinsatser, såväl digitala som analoga. Du medverkar till att sätta och följa upp KPI:er för kommunikationsavdelningens verksamhet. Du bidrar i den löpande mediebevakningen och beställer och genomför medieanalyser. Du har en expertroll när det gäller sökmotoroptimering av Chalmers publika webbplatser och utgör ett stöd för ökat analysarbete och målgruppsanpassning över samtliga fem enheter på avdelningen. Tjänsten innebär också ett ansvar för att utveckla och driva en trend- och omvärldsanalys som bidrar till att Chalmers kommunikationsarbete är relevant och stödjer verksamhetens mål.
Arbetsuppgifterna kan komma att ändras över tid.
Kvalifikationer
Nödvändiga utbildningar
Ekonomisk utbildning på högskolenivå eller annan högre utbildning där marknadsföring ingår.
Meriterande utbildningar
Vidareutbildningar och kurser med relevans för uppdraget, främst inom statistik, undersökningsdesign och webbanalys.
Nödvändiga erfarenheter och färdigheter
Vi söker dig som har minst tre års erfarenhet av:
-att beställa och arbeta med såväl kvantitativa som kvalitativa undersökningar.
-vanliga verktyg för bevakning, analys och uppföljning av media samt digitala kanaler.
-sökmotoroptimering och webbanalys samt av trend-/omvärldsbevakning.
Tjänsten kräver analytisk förmåga och förmåga att formulera slutsatser och rekommendationer utifrån mätning och analys.
Meriterande erfarenheter och färdigheter
-Kunskaper om forsknings-/undersökningsdesign.
-Erfarenhet av kund-/marknadsundersökningar.
-Kunskap om utvärderingsmetodik.
-Konsulterfarenhet.
-Erfarenhet av inköp utifrån LOU och förmåga att kravställa byråtjänster på ett sådant sätt att köpet leder till en kvalitativ och kostnadseffektiv leverans.
Arbetsprover kan komma att efterfrågas under rekryteringsprocessen.
Personliga egenskaper
Vi vill att du har örat mot omvärlden och vill utvecklas och lära nytt. Du har eget driv, fokus på leverans och förmåga att arbeta självständigt. Samtidigt är det av mycket stor vikt att du samarbetar väl med kollegor på Chalmers som helhet.
Du tycker att det är viktigt att erbjuda god service och du ger alla du möter ett gott och professionellt bemötande.
Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers vision: ”För en hållbar framtid” genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med Namn, Ref 20200417 och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan.
Vi ber sökande inkomma med:
CV
Personligt brev
Kontaktuppgifter till två referenspersoner.
Sista ansökningsdag: 22 november 2020. Urval och intervjuer kan komma att genomföras löpande under ansökningsperioden.
Vid frågor, vänligen kontakta:
Henrik Dahlberg, enhetschef
Tel: 031-772 1940
E-post:henrik.dahlberg@chalmers.se
Anna Engkvist, HR-partner
Tel: 031-772 6471
E-post: anna.engkvist@chalmers.se
Övrigt
Tillträde enligt överenskommelse.
Chalmers arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare. Jämställdhet och mångfald är viktiga grunder för all verksamhet på Chalmers.
Om Chalmers
Chalmers tekniska högskola i Göteborg utbildar och forskar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå, och med en hållbar framtid som övergripande vision. I vårt huvuduppdrag ligger att utveckla och sprida kunskap, kompetens och lösningar som alla har nytta av – såväl individ som samhälle. Universitetet har cirka 3 000 anställda, cirka 10 000 helårsstudenter och utbildar civilingenjörer, högskoleingenjörer, arkitekter, lärare och för yrken inom sjöfart.
Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.