OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Nu söker vi på Transportstyrelsen och avdelning Fordonsinformation och sektion Enhetsstöd flera verksamhetsutvecklare med inriktning mot modellering. På eneheten Utveckling och förvaltning ansvarar vi för utveckling och förvaltning av it-system och processer inom Fordonsområdet och inom Skatter och avgifter. Vi samverkar med andra myndigheter och företag och vi deltar i internationella uppdrag. Sektion enhetsstöd stöttar hela enheten Utveckling och Förvaltning.
På sektionen arbetar idag 11 personer som bland annat verksamhetsarkitekter, verksamhetsutvecklare och strateger. Vi behöver nu förstärka sektionen med verksamhetsutvecklare som är intresserade och har erfarenhet av arbete med processmodellering. Det är viktigt att du är strukturerad, kan se helheten och har god förmåga att samarbeta med kollegor i olika roller.
Vad kan vi erbjuda dig?
Som medarbetare hos oss kommer du till ett positivt klimat där vi samarbetar och stöttar varandra i våra arbetsuppgifter. Du kommer att ingå i ett team bestående av flera kollegor med likartade arbetsuppgifter. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet med medborgare och näringsliv i fokus.
Hos oss kan vi erbjuda dig samarbete, gemenskap, kunskap och glädje. Du har tillsammans med dina ambitiösa och trevliga kollegor en god gemenskap och en vilja att tänka framåt.
Transportstyrelsen har en stark värdegrund där såväl professionell utveckling som personlig hälsa ryms. Inom friskvård erbjuder vi bland annat friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme på arbetstid. Hos oss är en bra balans mellan arbete och privatliv viktigt, därför erbjuder också bra semesteravtal samt flexibla arbetstider som gör att du kan få en bra balans mellan arbete och fritid.
Du kommer att
• arbeta med att kartlägga våra verksamhetskomponenter (process-, begrepps-, regel- och informationsmodeller)
• arbeta i våra utvecklingsprojekt
Du måste ha
• relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till it-stöd
• erfarenhet av att dokumentera verksamhetsmodellering i verktyget Sparx Enterprise Architect eller liknande modelleringsverktyg
• erfarenhet av att beskriva verksamhet med hjälp av verksamhetsmodellering (process-, begrepps-, regel- och informationsmodeller)
• erfarenhet av att leda och driva modelleringsarbete och workshops.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av förändringsledning
• vana av att arbete med tydlig målsättning och erfarenhet av att följa upp beslut och leveranser
• kunskap om agilt arbetssätt
• arbetat inom en myndighet
• certifiering i verksamhetsutveckling med Astrakanmetoden (eller annan metod som TS bedömer som likvärdig)
• erfarenhet av att arbeta med informationshantering, exempelvis att dokumentera och strukturera information i informationsmodeller samt informationsutbyten.
Vi vill att du
• arbetar strukturerat, är analytisk och kan beskriva dina slutsatser på ett enkelt och pedagogiskt sätt
• har god förmåga att kommunicera, samverka och skapa engagemang såväl internt inom myndigheten som externt med parter som branschorganisationer, media, företag och andra myndigheter
• är nyfiken, har ett öppet sinne och vill utvecklas i takt med verksamheten
• är strategisk, lösningsfokuserad och har förmåga att se helheten.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Kenneth Abrahamsson, 010-495 52 87 kenneth.abrahamsson@transportstyrelsen.se.
Saco, Astrid Edlund och ST, Jannike Jansson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-259. Vi behöver din ansökan senast den 15 februari 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av fem enheter: Stabsenhet, Utveckling och förvaltning, Ärende- och produktionsstöd, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Norrköping, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.