Verksamhetsutvecklare med inriktning mot rättsväsendets digitalisering

Arbetsbeskrivning

Om jobbet 

Rättsväsendets digitalisering är en samverkan mellan elva myndigheter kring digitalisering av rättsväsendet, med huvudsakligt fokus på informationsförsörjning inom brottmålsprocessen. Det gemensamma arbetet syftar övergripande till att bidra till en effektiv och rättssäker ärendehantering, förbättrade möjligheter till analys och uppföljning, och bättre service till enskilda. Till stöd för samverkan har det inrättats ett kansli på Brottsförebyggande rådet som har en central roll i utvecklingen och samordningen av det myndighetsgemensamma arbetet. Kansliet består för närvarande av fyra personer och arbetet leds av en kanslichef. 



Till Kansliet för Rättsväsendets digitalisering söker vi nu en verksamhetsutvecklare med inriktning mot utveckling och uppföljning av myndigheternas samverkan kring digitalisering av rättsväsendet. Arbetet befinner sig i en spännande fas då samverkan nyligen breddats och fått en ny organisation och ny strategisk inriktning. Som verksamhetsutvecklare kommer du att spela en viktig roll i det fortsatta utvecklingsarbetet, och det finns stora möjligheter att själv vara med och påverka och sätta din prägel på arbetet. 



Som verksamhetsutvecklare på Kansliet kommer du att arbeta med uppdragsledning och samordning av myndighetsgemensamma utvecklingsprojekt, med särskilt fokus på kravanalys och behovsfångst. Arbetet bedrivs ofta i mindre team med flera kompetenser från olika myndigheter, där du kan ingå i både ledande och stödjande roller. Du kommer även att arbeta bredare med verksamhetsutveckling och förändringsledning, bl.a. kopplat till samverkans- och arbetsformer för myndigheternas gemensamma arbete. Du kommer vidare att spela en viktig roll i uppföljningen av Rättsväsendets digitalisering, där ett särskilt prioriterat område kommer att vara uppföljning av resultat och nyttor. I rollen ingår även att driva, utveckla och administrera olika grupper med representanter från myndigheterna samt att samverka med olika externa parter inom den offentliga förvaltningen. 



Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som har

- Akademisk utbildning inom ett för arbetet relevant område, eller annan utbildning eller erfarenhet som Brå bedömer vara likvärdig  

- Flerårig erfarenhet av arbete med, och mycket goda kunskaper om, digitalisering och verksamhetsutveckling

- Erfarenhet av arbete med uppdragsledning av komplexa utvecklingsinitiativ med flera deltagande parter

- Erfarenhet av arbete med behovsfångst och kravanalys, samt att leda möten och workshops

- Erfarenhet av arbete inom den offentliga förvaltningen 

- Mycket god kunskap i svenska och god kunskap i engelska i tal och skrift. Förmåga och vana av att pedagogiskt presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum inför olika målgrupper, såväl internt som externt. 


Det är meriterande med erfarenhet av arbete med verksamhetsuppföljning, gärna med fokus på uppföljning av realiserade nyttor. Det är även meriterande med erfarenhet av komplex myndighetssamverkan inom den offentliga förvaltningen, samt erfarenhet av arbete med förändringsledning.



Dina personliga egenskaper

Som person har du god samarbetsförmåga och lätt för att bygga förtroende – arbetet innebär komplex myndighetssamverkan som kräver förståelse för olika uppdrag och roller och en förmåga att skapa samsyn. Du är resultatorienterad, initiativtagande, nyfiken, konstruktiv och uthållig samt har en mycket god kommunikativ förmåga. Du trivs med att verka i en föränderlig miljö och i ett litet dynamiskt team. Du är strukturerad och har en god förmåga att prioritera. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och förmågor. 



Anställningsvillkor

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid.  Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html.



Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald. 



Närmare upplysningar lämnas av Kanslichef Nils Fjelkegård, tfn 08-527 58 514. Facklig kontaktperson för SACO är Moa Fahlander, tfn 08-527 44 212. och för ST är det Monica Landergård, tfn 08-527 58 478.



Välkommen med din ansökan!

För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0028/23 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 9 mars 2023. 



Om Brottsförebyggande rådet

Vill du bidra till ett viktigt samhällsuppdrag, och arbeta med aktuella och meningsfulla frågor? Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsbekämpning och brotts­före­byggande arbete, till i första hand regeringen och myndigheter inom rättsväsendet. På Brå bidrar du till att göra skillnad i ett arbete med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Brå finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, och vi är cirka 160 medarbetare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Vesterhav

Petra Törnblom
0760-036080
Petra Törnblom
0760-036080
Anna Sellin
08-52758432
David Shannon
08-527 58 445
Nadja Bogestam
08-527 58 507
Lovisa Nilsson
08-527 58 497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Margareta Minnhagen
08-527 58 486

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Brottsförebyggande rådet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 februari 2023
  • Ansök senast: 9 mars 2023

Besöksadress

Tegnergatan 23
None

Postadress

Tegnergatan 23
Stockholm, 11193

Liknande jobb


IT Business Analyst

IT Business Analyst

21 november 2024

IT-strateg/verksamhetsutvecklare

21 november 2024

20 november 2024