OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Nu söker vi på Transportstyrelsen och avdelning Fordonsinformation flera verksamhetsutvecklare som har erfarenhet av att arbeta med att kartlägga och dokumentera olika typer av verksamheter med stöd av verksamhetsarkitektur och verksamhetsmodeller. I denna roll kommer du samarbeta med verksamhetsarkitekter och andra verksamhetsutvecklare för att stötta avdelningen inom många spännande uppdrag!
På avdelning Fordonsinformation ansvarar vi för utveckling och förvaltning av it-system, information och processer inom Fordonsområdet samt inom Skatter och avgifter. Vi samverkar med andra myndigheter och företag och vi deltar i internationella uppdrag. Tjänsten är placerad på en sektion som jobbar med verksamhetsarkitektur och stödjer hela avdelningen.
Vi behöver förstärka vår avdelning med verksamhetsutvecklare som är intresserade av att arbeta med verksamhetsutveckling i relation till IT-stöd och har erfarenhet av att skapa och använda relevanta modeller som beskriver verksamhetens olika delar i en helhet och beroenden mellan dem.
Vi tror att du tidigare har jobbat med t ex processmodellering och informationsmodellering och är väl förtrogen med begreppsmodeller, intressentmodeller och regelmodeller. Du har säkert också jobbat med verksamhetsutveckling i relation till IT-stöd och är van vid att leda workshops och hålla arbetsmöten med sakkunniga från olika delar av verksamheten och IT-verksamheten.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• använda och skapa verksamhetsmodeller för att beskriva verksamheten
• arbeta med att kartlägga våra verksamhetskomponenter, dvs process-, begrepps-, regel- och informationsmodeller
• arbeta i olika uppdrag och utvecklingsprojekt.
Du måste ha
• relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till it-stöd
• erfarenhet av att dokumentera verksamhetsmodellering i verktyget Sparx Enterprise Architect eller annat liknande modelleringsverktyg
• erfarenhet av att beskriva verksamhet med hjälp av verksamhetsmodeller (t ex process-, begrepps-, regel- och informationsmodeller)
• erfarenhet av att leda workshops och modelleringsarbete
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• certifiering i verksamhetsutveckling hos Dataföreningen, Astrakan (eller har annan typ av utbildning som Transportstyrelsen bedömer som likvärdig)
• erfarenhet av att arbeta med informationshantering, exempelvis att dokumentera och strukturera information i informationsmodeller samt informationsutbyten.
Vi vill att du
• arbetar strukturerat, är analytisk och kan beskriva dina slutsatser på ett enkelt och pedagogiskt sätt
• har god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samverka och skapa engagemang såväl internt inom myndigheten som externt med parter såsom t ex branschorganisationer, media, företag och andra myndigheter
• förblir motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser. Arbetar på tills projekt är avslutade eller resultat uppnådda
• tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Maria Pettersson, 010 – 495 64 22 maria.pettersson2@transportstyrelsen.se. ST, Jannike Jansson och Saco, Astrid Edlund eller Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-9683. Vi behöver din ansökan senast den 27 november 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.