Verksamhetsutvecklare med inriktning på arbetssätt inom digitalisering

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med på vår digitala utvecklingsresa? Vill du driva, koordinera och vidareutveckla arbetet i vår digitala portfölj? Vi söker dig som har erfarenhet av att bedriva förändringsarbete med inriktning mot digitalisering i en större organisation.

Socialstyrelsens digitalisering styrs i en portfölj. I portföljen ingår alla våra digitala tjänster och produkter, det vill säga tjänster för till exempel sjuksköterskor och läkare som ansöker om legitimation, forskare som beställer data från våra hälsodataregister samt våra digitala kunskapsstöd och digitala utbildningstjänster.

Du kommer att ingå i ett team som tillsammans driver portföljkontoret, vars uppgift är att på ett övergripande plan säkra framdriften och vidareutvecklingen av digitaliseringen av våra tjänster och produkter. Portföljkontoret leds av portföljägaren.

Du kommer att vara delaktig i att utveckla vårt arbetssätt, till exempel när det gäller prioriteringar, behovsdriven och agil utveckling samt nyttorealisering. Som verksamhetsutvecklare planerar, koordinerar, stödjer och deltar du aktivt i vidareutvecklingen framåt genom samarbeten med bland annat objektägare, förvaltningsledare och projektledare.

En av dina huvuduppgifter kommer vara att leda och stötta förvaltningsledarna, vilket innebär att leda utvecklingen av arbetssätten på operativ nivå inom objekten. Tillsammans ansvar ni för vidareutveckling av arbetssätten i objekten.

Du kommer även vara ett stöd i utforskande av behov som verksamheten har och i nyttorealiseringsarbetet som hänger ihop med arbetet med behov.

Vi söker dig som har


• erfarenhet av att bedriva förändringsarbete med inriktning mot digitalisering i en större organisation
• erfarenhet av att leda med målet att utveckla verksamhet genom digitalisering, prioritering och nyttorealisering
• dokumenterad kunskap om förvaltningsstyrningsmodellen pm3 eller motsvarande.

För att trivas i rollen tror vi att du har god förmåga att kommunicera och uppskattar att samverka brett med många kontaktytor inom och utanför myndigheten. Du är strukturerad och analytisk samt har ett helhetstänk vilket innebär att du snabbt kan skapa dig en överblick kring ditt arbete och göra relevanta prioriteringar.

Arbetet förutsätter en hög grad av eget ansvar varför det är viktigt att du är bekväm med att arbeta självständigt, är nyfiken på nya lösningar och att du har en stark drivkraft att få saker gjorda. Du kommer att vara del av en grupp som arbetar med bland annat förändringsarbete och du är delaktig och bidrar i arbetet med att skapa förutsättningar för nya arbetssätt och metoder. Du har ett professionellt förhållningssätt som präglas av objektivitet och saklighet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Det är meriterande om du har


• arbetat med portföljstyrning och pm3-modellen
• erfarenhet av digitalisering som en metod för verksamhetsutveckling
• flerårig arbetslivserfarenhet från statlig myndighet.

Anställningsinformation

Välkommen med din ansökan senast 23 november 2022. Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Tjänsten är placerad på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt. Vi vill gärna ha ditt CV, men du behöver inte skicka in ett personligt brev.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Bra villkor erbjuds för bland annat friskvård, arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Tomas Hedlund. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Åsa Söndergaard. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Frida Ranft för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 november 2022
  • Ansök senast: 23 november 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


9 november 2024

Project Manager till Sollentuna

Project Manager till Sollentuna

8 november 2024

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

8 november 2024