OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Välkommen till oss på Arbetslivs- och socialförvaltningen!
Vi söker dig, vår framtida verksamhetsutvecklare som kommer att ha en övergripande och strategisk nyckelfunktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens verksamhetsområde. Du samverkar inom och utanför den egna förvaltningen och är den sammanhållande länken som skapar goda förutsättningar för att säkerställa att vi uppnår fastställda mål och efterlevnaden av socialtjänstens lagstiftning.
Vår verksamhet och våra insatser ska hålla god kvalitet och vara kunskapsbaserad, därför behöver vi fortlöpande följa upp och anpassa verksamheten utifrån rådande lagstiftning och utifrån våra falubors behov. Vårt kvalitetsarbete ska ha en tydlig struktur som bygger på delaktighet i en lärande organisation där vi tillsammans förändrar, förbättrar och utvecklar med fokus på nyttan för de människor som behöver vårt stöd.
ARBETSUPPGIFTER
I nära samverkan med förvaltningsledning, chefer och medarbetare stödjer du förvaltningen i olika verksamhets-, utvecklings- och kvalitetsfrågor med utgångspunkt från socialtjänstens processer. Det kan exempelvis handla om specifika utredningsuppdrag, omvärldsspaningar och framtagande av processbeskrivningar, rutiner och riktlinjer. Du håller i olika utbildningsinsatser med syfte att utveckla ett mer kunskapsbaserat förhållningssätt och bevakar aktivt den nationella utvecklingen inom området. Tillsammans med övriga förvaltningar som arbetar inom socialtjänstens område kommer du att ha en central roll i arbetet med ledningssystem för kvalité.
I rollen som verksamhetsutvecklare är du sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och fungerar som ett strategiskt processtöd inom organisationen. Ditt arbete utgår i hög grad ifrån Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd rörande ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.
KVALIFIKATIONER
För rollen krävs
- högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget
- mycket god kunskap inom områdets gällande lagstiftning, hur den tolkas och vilka krav som finns inom socialtjänstens verksamheter utifrån föreskrifter och nationella styrdokument kopplat till kvalitetsarbete
- kunskap och erfarenhet av utrednings-/utvecklings- och kvalitetsarbete
- god IT-kompetens
Personliga egenskaper
Vi söker en driven och initiativtagande person som har förmåga att arbeta självständigt på ett metodiskt och strukturerat sätt. Du skapar tydliga planer på både kort- och lång sikt men lämnar också utrymme för kreativitet och nyfikenhet. Du har mycket god kommunikativ förmåga både muntligt och skriftligt och är en fena på att lyfta blicken för att förstå och analysera komplexa frågor. Du hjälper dina kollegor att omsätta teori till praktik på ett pedagogiskt sätt och finns med som det självklara bollplanket. Avslutningsvis ser vi att du främjar en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär där du stödjer och uppmuntrar andra och bidrar till ett bra samarbete både inom och utanför den egna förvaltningen.
Meriterande kvalifikationer
- erfarenhet av motsvarande uppdrag
- eventuella vidareutbildningar som bedöms relevanta, exempelvis inom juridik
- erfarenhet av arbete inom kommunal socialtjänst
- erfarenhet av projektarbete i offentliga organisationer
- erfarenhet av arbete med verksamhetsprocesser inom socialtjänst eller annan offentlig verksamhet
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.
UPPLYSNINGAR
Anna Eriksson, administrativ chef 023-826 90
Fackliga företrädare
Carina Renhuvud, Akademikerförbundet SSR 023-873 19
Christina Johansson, Vision 023-821 10
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.
Kontaktinformation
Anna Eriksson, Administrativ chef
Arbetsplats