OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Till enheten för digital mål- och ärendehantering söker vi nu verksamhetsutvecklare som vill ha ett utåtriktat arbete med möjligheter att aktivt bidra till det förändringsarbete som pågår inom Sveriges Domstolar, särskilt avseende brottmålshanteringen.
Arbetsuppgifter
Med utgångspunkt från erfarenheter av domstolsarbete, särskilt i allmän domstol, och förståelse för domstolarnas kärnverksamhet kommer du att ha rollen som verksamhetsutvecklare.
För närvarande pågår ett projekt för att digitalisera brottmålshanteringen inom Sveriges Domstolar. Projektet - Digitalisering av Brottmålshanteringen (DBM) - syftar bland annat till att införa elektroniska original för avgöranden i brottmål och att möjliggöra en rapportering av brottmålsavgöranden från tingsrätterna och hovrätterna och HD (i vissa fall) till övriga RIF-myndigheter.
I projektet ingår att ta fram ett verksamhetsstöd som stödjer en verksamhetsförändring. Denna förändring innebär bl.a. att domstolarna ska kunna skapa elektroniska original, t.ex. elektroniska domar. I projektet ingår också fortsatt arbete med att skapa förutsättningar för att även överinstanserna att kunna arbeta med mer strukturerad information i brottmål. Därigenom skapas bland annat möjlighet för alla de allmänna domstolarna att rapportera brottmålsdomar vidare i brottmålsprocessen på ett strukturerat sätt. Projektet är indelat i två etapper. Den första etappen sträcker sig till den 30 juni 2022.
Med utgångspunkt från gedigna erfarenheter av arbete med utveckling av verksamhet och verksamhetsstöd samt stor erfarenhet av domstolsarbete och förståelse för domstolarnas verksamhet främst kring brottmål kommer du att ha rollen som verksamhetsutvecklare i projektet Digitaliserad brottmålshantering. Även utveckling och förvaltning av framtida e-tjänster kan komma att ingå i arbetsuppgifterna.
I rollen som verksamhetsutvecklare kommer du att ta fram, analysera och formulera behov och krav som berör verksamhetsstöd inom Sveriges Domstolar och att realisera dessa behov men också delta i utvecklingen av domstolarnas arbetssätt och rutiner. I arbetet kan också komma att ingå arbetsuppgifter som tar sikte på utvecklingen av e-tjänster. I arbetet kommer du att samarbeta med medarbetare med såväl juridisk som teknisk kompetens eller med erfarenhet av arbete som handläggare i domstol.
Arbetet innebär externa kontakter, främst representanter för Sveriges Domstolar och andra myndigheter. Tjänsteresor ingår i arbetet.
Tjänsten avser ett sexårigt förordnande alternativt tillsvidareanställning (med inledande provanställning).
Kvalifikationer
Vi söker dig som är hovrättsassessor eller verksamhetsnära jurist i domstol med gedigen erfarenhet av brottmålshantering i domstol, med ett intresse för digitalisering och brottmålshantering. Du behöver också vara intresserad av frågor som rör verksamhetsutveckling med inriktning mot verksamhetsstöd. Arbetet kräver att du som person är problemlösande och analytisk samt har god fallenhet för logiskt tänkande. Arbetet är till stora delar inriktat på att analysera verksamheten, arbetsmetoder och digitaliserad informationshantering samt att realisera och prioritera framtagna krav på en digitaliserad informationshantering. Du behöver därför ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt.
Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande, noggrann och ta egna initiativ. Du behöver ha innovationsförmåga och trivas i en miljö som präglas av nytänkande och kreativitet.
Tidigare erfarenheter från utvecklingsarbete särskilt inom digitaliseringsområdet eller myndighetsövergripande samverkan inom brottmålsområdet är meriterande liksom annat juridiskt arbete vid myndigheter i brottmålskedjan.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Om oss
Enheten för digital mål- och ärendehantering är en av fyra enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges domstolar. I detta arbete ingår att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och det elektroniska informationsutbytet med myndigheter i rättskedjan och med medborgare är nu i fokus.
Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för, och driver utveckling av, juridiska frågor och arkivfrågor. På avdelningen arbetar medarbetare med olika yrkesbakgrund tillsammans och i samverkan med domstolar och med externa intressenter. Medarbetarna finns på Domstolsverkets samtliga kontor.
På Domstolsverket arbetar ca 400 personer, med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. Myndigheten är placerad i centrala Jönköping och har lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593