OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket
Till enheten för digital mål- och ärendehantering söker vi en verksamhetsutvecklare som vill arbeta med digitalisering av Sveriges Domstolar.
Vad innebär arbetet?
För närvarande bedrivs inom Sveriges Domstolar ett stort projekt för att digitalisera brottmålshanteringen. Projektet går under benämningen Digitalisering av brottmålshanteringen (DBM). Projektet syftar bland annat till att införa elektroniska originalavgöranden i brottmål och att effektivisera rapporteringen av brottmålsavgöranden till andra myndigheter. Projektet kommer den 3 oktober 2022 att leverera ett nytt verksamhetsstöd för brottmålsavgöranden i tingsrätt. Vidare bedrivs flera andra utvecklingsarbeten, bland annat som gäller ingivning av mål till förvaltningsdomstolar och digital signering i Vera av andra avgöranden än brottmålsavgöranden.
I dina arbetsuppgifter ingår att ta fram, analysera och formulera behov och krav som berör verksamhetsstöd inom Sveriges Domstolar och att realisera dessa behov men också delta i utvecklingen av domstolarnas arbetssätt och rutiner. I arbetet kommer du att samarbeta med medarbetare med såväl juridisk som teknisk kompetens.
Arbetet innebär externa kontakter, främst med representanter för Sveriges Domstolar och andra myndigheter i rättskedjan. Tjänsteresor kan ingå i arbetet.
Vem är du?
Vi söker dig som är domstolshandläggare eller motsvarande. Du har erfarenhet av målhantering och intresse för digitalisering och verksamhetsutveckling. Särskilt meriterande är om du har arbetat med digitaliseringsfrågor i domstol eller med att utveckla digital brottmålshantering inom ramen för DBM eller liknande projekt. Arbetet kräver att du som person är problemlösande. Arbetet är till stora delar inriktat på att analysera verksamheten, arbetsmetoder och digitaliserad informationshantering samt att realisera och prioritera framtagna krav på en digitaliserad informationshantering. Du behöver därför ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt. Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande, innovativ och noggrann. Du kommer att företräda Domstolsverket vid kontakter med domstolarna, varför förmåga att uttrycka sig inför grupp eller i ett större sammanhang är väsentlig.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vilka är vi?
Enheten för digital mål- och ärendehantering är en av tre enheter i Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges domstolar. I detta arbete ingår bland annat att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och det elektroniska informationsutbytet med myndigheter i rättskedjan och med medborgare. På enheten finns drygt 20 medarbetare.
Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor.
Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet.
Övriga upplysningar
Anställningen avser en tillsvidareanställning (eventuellt med inledande provanställning).
Placeringsort är Jönköping eller Göteborg. Urval kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan senast 28 augusti 2022
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593