Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sveriges Domstolar

Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sveriges Domstolar

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 


Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Till enheten för digital mål- och ärendehantering i Domstolsverket söker vi flera hovrättsassessorer och domstolshandläggare som vill arbeta som verksamhetsutvecklare med digitalisering av Sveriges Domstolar.

Vad innebär arbetet?
Vid Sveriges Domstolar finns flera digitala verksamhetsstöd som är knutna till mål- och ärendehanteringen. Sedan många år tillbaka finns Vera. Vera används av alla domstolsslag och domstolar. Sedan hösten 2022 finns även Digitalt brottmålsavgörande, DiBa. DiBa används för brottmålshantering i tingsrätt och rapportering av brottmålsavgöranden i hovrätt. Genom DiBa har det blivit möjligt att signera brottmålsdomar i tingsrätt med en elektronisk signatur.

Det finns för mål- och ärendehanteringen också e-tjänster. De nås via domstol.se. E-tjänsten Signera och skicka in handlingar digitalt, kan användas för ingivning av ansökningar och yttranden till alla domstolar. Via Inlämningstjänst för myndigheter, kan myndigheter lämna över överklagade mål till förvaltningsdomstolar och mark- och miljödomstolar.

Det bedrivs i Domstolsverket ett löpande utvecklingsarbete som gäller verksamhetsstöden och e-tjänsterna. För närvarande är arbetet med att utveckla ny funktionalitet i Vera och DiBa som svarar mot nya bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) prioriterat. Även vidareutvecklingen av DiBa är prioriterad, däribland att skapa en ny layout på domen. Senare under året ska funktionalitet för att signera avgöranden digitalt i Vera och överlämna mål mellan domstolar utvecklas.

I dina arbetsuppgifter kommer ingå att arbeta med att vidareutveckla Vera, DiBa och e-tjänsterna samt att arbeta med andra digitaliseringsfrågor, exempelvis regeringsuppdrag som gäller digitalisering. Du kommer att analysera de behov som domstolarna har liksom att ställa dessa behov i relation till författningsmässiga krav och IT-mässiga förutsättningar. Du kommer också att arbeta med att realisera lösningar. I arbetet kommer du att samarbeta med medarbetare som har såväl juridisk som IT-teknisk kompetens.

Arbetet innebär externa kontakter, främst med representanter för Sveriges Domstolar och andra myndigheter i rättskedjan. Arbetet omfattar både att stämma av domstolarnas behov och önskemål, men också att informera om lösningar. Tjänsteresor kan ingå i arbetet.

Vem är du?
Vi söker dig som har arbetat i domstol som hovrättsassessor eller domstolshandläggare. Om du har bakgrund som domstolshandläggare, är det särskilt meriterande om du också är handläggarchef.

Du ska ha intresse av utvecklingsarbete i domstol. Arbetet kräver att du som person är ansvarstagande, problemlösande och analytisk. Du behöver ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt. Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande och noggrann samt ta egna initiativ.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Vilka är vi?
Enheten för digital mål- och ärendehantering är en av tre enheter i Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges Domstolar. I detta arbete ingår bland annat att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och det elektroniska informationsutbytet med myndigheter i rättskedjan och med medborgare. På enheten finns drygt 20 medarbetare.

Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor.

Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. I Domstolsverket arbetar cirka 400 personer med att stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet.

Övriga upplysningar
För hovrättsassessorer avser anställningarna tidsbegränsade förordnanden (sexårsförordnanden).

För domstolshandläggare avser anställningarna tillsvidareanställningar eller tidsbegränsade förordnanden.

Placeringsort är Stockholm, Göteborg, Jönköping eller Malmö. Urval kan komma att ske löpande.

Tillträde sker enligt överenskommelse.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Domstolsverket
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 april 2023
  • Ansök senast: 21 april 2023

Besöksadress

Kyrkogatan 32
None

Postadress

Kyrkogatan 32
Jönköping, 55181

Liknande jobb


2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

20 december 2024