OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Till Enheten för informationshantering söker vi en verksamhetsutvecklare som vill arbeta med ett utvecklingsuppdrag för framför allt nya målkoder.
Vad innebär arbetet?
För närvarande bedrivs inom Sveriges Domstolar ett uppdrag för att utveckla framför allt nya målkoder. Uppdraget går nu in i en fas där utarbetade förslag ska färdigställas och implementeras.
Uppdraget syftar bland annat till att bidra till verksamhetsutvecklingen och att skapa bättre förutsättningar för den strategiska styrningen på sikt. Genom ett effektivt användande av verksamhetsinformation i form av målkoder som kan identifiera och särskilja mål och ärenden på önskad detaljnivå går det att utveckla en kvalitativ uppföljning av den rättsvårdande och rättskipande verksamheten.
I dina arbetsuppgifter ingår att analysera den nuvarande målkodsstrukturen och dess funktioner i Vera och att kartlägga den nya målkodsstrukturens beroende variabler i Vera. Vidare ingår att, på olika sätt, stödja domstolarna i implementeringsarbetet t.ex. genom utveckling av domstolarnas arbetssätt och rutiner. I arbetet kan även andra arbetsuppgifter komma att ingå.
Du kommer att samarbeta med medarbetare med såväl juridisk som teknisk kompetens eller med erfarenhet av arbete som handläggare i domstol.
Arbetet innebär externa kontakter, främst med representanter för Sveriges Domstolar och andra myndigheter. Tjänsteresor kan ingå i arbetet.
Vem är du?
Vi söker dig som är domstolshandläggare på allmän domstol. Du har lång erfarenhet av målhantering i framför allt tingsrätt och god kännedom om de måltyper som hanteras i allmän domstol. Du har mycket god kunskap om målhanteringssystemet Vera och dess funktionalitet, där kunskaper om Veras fördelningsfunktion är meriterande.
Arbetet är till stora delar inriktat på att realisera och prioritera framtagna krav för en ny målkodsstruktur mm. Du behöver därför ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i målkodernas betydelse för effektiva arbetssätt. Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande, noggrann och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du som person är problemlösande och analytisk.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vilka är vi?
Enheten för informationshantering är en av tre enheter på Avdelningen för domstolsutveckling.
Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor. På avdelningen arbetar medarbetare med olika yrkesbakgrund tillsammans och i samverkan med domstolar och med externa intressenter.
Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet.
Övriga upplysningar
Anställningen avser en niomånaders allmän visstidsanställning med möjlighet till ett års förlängning. Tillträde så snart som möjligt.
Placeringsort är i första hand Jönköping, men även Göteborg och Stockholm kan vara aktuellt. Urval kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan senast den 31 mars 2021.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593