Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och spela en nyckelroll i digitaliseringen av rättsväsendet?
Vi finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, men flyttar till Kungsholmen under 2025.
Om jobbet
Rättsväsendets digitalisering är en samverkan mellan elva myndigheter kring digitalisering av rättsväsendet, med huvudsakligt fokus på informationsförsörjning inom brottmålsprocessen. Till stöd för samverkan har det inrättats ett kansli på Brottsförebyggande rådet som har en central roll i utvecklingen och samordningen av det myndighetsgemensamma arbetet. Kansliet ska bestå av fem personer och arbetet leds av en kanslichef.
Till Kansliet för Rättsväsendets digitalisering söker vi nu en verksamhetsutvecklare med it-bakgrund med inriktning mot utveckling och uppföljning av myndigheternas samverkan kring digitalisering av rättsväsendet. Arbetet befinner sig i en spännande fas då samverkan nyligen breddats och fått en ny organisation och ny strategisk inriktning. Du kommer tillsammans med övriga kansliet att spela en viktig roll i det fortsatta utvecklingsarbetet, och det finns stora möjligheter att själv vara med och påverka och sätta din prägel på arbetet.
Som verksamhetsutvecklare på Kansliet kommer du att arbeta med uppdragsledning och samordning av myndighetsgemensamma utvecklingsprojekt, med särskilt fokus på kravanalys och behovsfångst. Arbetet bedrivs ofta i mindre team med flera kompetenser från olika myndigheter, där du kan ingå i både ledande och stödjande roller. Du kommer även att arbeta bredare med verksamhetsutveckling och förändringsledning, bl.a. kopplat till samverkans- och arbetsformer för myndigheternas gemensamma arbete. Du kommer vidare att spela en viktig roll i uppföljningen av Rättsväsendets digitalisering, där ett särskilt prioriterat område kommer att vara uppföljning av resultat och nyttor. I rollen ingår även att driva, utveckla och administrera olika grupper med representanter från myndigheterna samt att samverka med olika externa parter inom den offentliga förvaltningen. Rollen är bred, men det kommer att finnas goda förutsättningar att växa in i arbetet i lagom takt och utifrån egna förutsättningar.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har
- Akademisk utbildning inom ett för arbetet relevant område, eller annan utbildning eller erfarenhet som Brå bedömer vara likvärdig
- Flerårig erfarenhet av arbete med, och mycket goda kunskaper om, digitalisering och verksamhetsutveckling
- Erfarenhet av arbete med uppdragsledning av utvecklingsinitiativ med flera deltagande parter
- Erfarenhet av arbete med behovsfångst och kravanalys, samt att leda möten och workshops
- Erfarenhet av arbete inom den offentliga förvaltningen, antingen som anställd eller konsult
- Mycket god kunskap i svenska och god kunskap i engelska i tal och skrift. Förmåga och vana av att pedagogiskt presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum inför olika målgrupper, såväl internt som externt.
Det är meriterande med erfarenhet av arbete med verksamhetsuppföljning, gärna med fokus på uppföljning av realiserade nyttor. Det är även meriterande med erfarenhet av myndighetssamverkan inom den offentliga förvaltningen, samt erfarenhet av arbete med förändringsledning.
Dina personliga egenskaper
Som person har du god samarbetsförmåga och lätt för att bygga förtroende – arbetet innebär komplex myndighetssamverkan som kräver förståelse för olika uppdrag och roller och en förmåga att skapa samsyn. Du är resultatorienterad, initiativtagande, nyfiken, konstruktiv och uthållig samt har en mycket god kommunikativ förmåga Du trivs med att verka i en föränderlig miljö och i ett litet dynamiskt team. Du är strukturerad och har en god förmåga att prioritera. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html.
Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald.
Närmare upplysningar lämnas av Gunilla Walldin, tfn 08-518 32 426. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 535. Facklig kontaktperson SACO är Luis Antonio Galaz Miranda, tfn 08-527 58 487 och för ST är det Anna Horgby, tfn 08-527 58 521.
Välkommen med din ansökan!
För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0563/24 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 4 november 2024.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Vesterhav
Petra Törnblom
0760-036080
Petra Törnblom
0760-036080
Anna Sellin
08-52758432
David Shannon
08-527 58 445
Nadja Bogestam
08-527 58 507
Lovisa Nilsson
08-527 58 497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Margareta Minnhagen
08-527 58 486