Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Försäkringskassan, Skatteverket och Trafikverket har fått ett nytt uppdrag av regeringen, att tillhandahålla samordnad och säker statlig it-drift till statliga myndigheter. Försäkringskassan har också fått i uppdrag att samordna detta arbete och därför söker vi kvalificerade personer till flera olika roller.
Vi söker nu en erfaren verksamhetsutvecklare till kansliet för myndighetssamverkan vid Försäkringskassans it-avdelning.
Verksamhetsutveckling och beslutsunderlag
Du ska driva och stödja verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av en samordnad och säker statlig it-drift. Du förväntas kunna utarbeta och stötta framtagandet av beslutsunderlag till en rad olika grupperingar och kunna göra både enklare likväl som mer kvalificerade utredningar av komplex systemövergripande karaktär. Du ska uppmärksamma utvecklingsbehov och på uppdrag omsätta dessa i konkreta utvecklingsaktiviteter. Du ska ha erfarenhet som gör att du kan leda arbete med regeringsuppdrag, skriva rapporter till regeringen och hantera remisser. Du förväntas kunna analysera och utarbeta förslag på förändringar utifrån en systemsyn, med en förståelse för hur olika delar av ett system påverkar varandra och hur förändringar i en del kan påverka hela systemet.
I rollen ingår omvärldsbevakning och analys, verksamhetsutveckling och att medverka i utveckling av kunskap och lärande. För att lyckas i rollen krävs att du tar initiativ och ansvar, bygger relationer inom och utom myndigheten, förstår och analyserar sammansatta frågor snabbt och effektivt. Du är van att utforma skriftliga beslutsunderlag samt kan omsätta kunskap från andra områden till de frågor som området ansvarar för.
Tjänsten innebär att du hanterar säkerhetskänsliga uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och skapa förutsättningar för ett säkrare Sverige och en effektivare statsförvaltning.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen från relevant utbildning eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har gedigen erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete från statliga offentliga utredningar eller myndigheter
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift.
• har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av myndighetssamverkan
• har goda kunskaper om statlig styrning
• erfarenhet av digitalisering i offentlig sektor
• kunskap om säkerhetsfrågor
• erfarenhet av lagstiftningsarbete, särskilt med personuppgiftsbehandling och integritetsöverväganden
• erfarenhet från departement.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Juha Alskog, tel. 010-112 95 92 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ann Dahlstedt, ann.dahlstedt@forsakringskassan.se, tel. 010-112 41 82 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Olle Dahlberg, Saco-S Per Sandemalm, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.