OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor i Göteborgs Stad är samlade i en förvaltning under Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Det är en politiskt styrd verksamhet där nämndens uppdrag är att ha det övergripande ansvaret för kommunal vuxenutbildning, att för hela stadens räkning anordna arbetsmarknadspolitiska åtgärder och att i övrigt ta de initiativ som behövs för att främja sysselsättningssituationen. Uppdraget är att vi tillsammans skapar förutsättningar för studier och arbete. Målet för nämnden är en stad där människor jobbar och försörjer sig själva, att bidra till att Göteborg är en företags- och tillväxtvänlig stad, att de upphandlingar som genomförs skapar mervärde för göteborgarna och att bidra till att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare med goda arbetsvillkor.
Förvaltningens två stora avdelningar är Arbetsmarknadsavdelningen och Vuxenutbildningsavdelningen. Till det finns stödavdelningarna Ledningsstab, HR och kansli, Ekonomi och inköp samt Kommunikation och IT. Tillsammans är vi ca 280 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Våra kompetenscenter arbetar på uppdrag av socialtjänsten med målet att individen ska bli självförsörjande genom arbete eller studier. Verksamhetens deltagare ges stöd både individuellt och i grupp genom motiverande och coachande samtal, studie- och yrkesvägledning, praktik, rustande insatser, jobbsökaraktiviteter och kompetenshöjande utbildningar.
Som samordnare kommer du att ha ett nära samarbete med enhetschefen och en arbetsledande roll som innebär att leda och fördela det dagliga arbetet. Du kommer metodhandleda, både i grupp och individuellt samt driva metodutvecklingen framåt. På samtliga kompetenscenter finns motsvarande roll och vissa frågor hanteras gemensamt av samordnarna t ex skapa gemensamma rutiner och driva utvecklingsarbetet framåt där du kan komma att få vissa uppdrag.
I din arbetsledande roll kommer du att arbeta med att utveckla verksamheten, skapa rutiner och fånga frågor som stödjer utvecklingen i personalgruppen. Det kommer även ingå att arbeta med implementering, uppföljning och dokumentation av beslut och arbetssätt. Därutöver finns en tät samverkan med vuxenutbildningen, studie-och yrkesvägledare samt arbetsförmedlingen.
KC SFI kommer att samverka med fyra olika socialförvaltningar där du är en viktig samarbetspart med deras förste socialsekreterare. I uppdraget krävs att du lyckas fånga behoven från socialtjänsten gällande deltagarna och förstår vilket stöd de behöver. Tillsammans med arbetsgruppen fångar du behoven av insatser deltagarna har och hur vi på bästa sätt kan matcha dessa behov, vilket innebär att arbetet vissa dagar är förlagt nära våra deltagare runtom i staden. Du kommer också att ha en aktiv roll i enhetens uppföljning och målarbete samt bygga upp och förvalta ett smidigt samarbete med berörda enheter. Arbetsgruppen består just nu av 4,5 arbetsmarknadskonsulenter och 1,5 jobbmäklare och kommer utökas till totalt 10 arbetsmarknadskonsulenter och 2 jobbmäklare.
Vi erbjuder dig en spännande arbetsplats med engagerade kollegor som tillsammans arbetar för att stödja deltagaren in på arbetsmarknaden.
KVALIFIKATIONER
Vi tror att du som söker har ett professionellt förhållningssätt i kombination med att du har en socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig högskoleutbildning eller likvärdig utbildning på minst 180hp, som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Ytterligare krav är att du har dokumenterad erfarenhet av arbetsledande funktion exempelvis som samordnare, metodutvecklare eller förste socialsekreterare.
Du ska ha erfarenhet av samarbete med andra myndigheter och ha tidigare erfarenhet från arbetsmarknadsområdet. Uppdraget ställer krav på att du arbetar utifrån ett likabehandlingsperspektiv.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat i politiskt styrda organisationer samt har kunskap och förståelse för arbetet inom socialtjänsten. Det är även meriterande om du har arbetat med MI samt arbetat i IT-stödet Treserva.
Du har intresse, vilja och förmåga att stödja människor till förflyttningar i riktning mot arbetsmarknaden där du anstränger dig för att hitta och framföra lösningar. Genom din förmåga att arbeta tillsammans med andra når du målen. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Som samordnare behöver du vara strategisk, tänka långsiktigt och ha förmåga att analysera nuläget samt använda din analys för att metodiskt planera framåt. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov.
ÖVRIGT
Vänligen bifoga till din ansökan examensbevis eller motsvarande.
Intervjuer planeras genomföras under v.35.
Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö. Vi erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering.
Vill du veta mer om oss? Besök gärna vår sida på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning-g%C3%B6teborgs-stad/
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.