Verksamhetsutvecklare med strategisk inriktning

Verksamhetsutvecklare med strategisk inriktning

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Ditt framtida arbete

Vi söker dig som genom din strategiska förmåga och ditt driv vill medverka till att vår vision och våra målsättningar uppnås!

Du kommer att arbeta på avdelning Strategisk utveckling och förvaltning som har stort fokus på myndighetsgemensam verksamhetsutveckling och på övergripande förvaltningsfrågor. Avdelningens främsta uppdrag är att skapa förutsättningar för övriga kärnverksamheter att uppnå myndighetens mål genom att vara styrande och stödjande. Vi ska också driva på utvecklingen inom ett antal strategiska områden, exempelvis ledningssystem och processer, kund- och digitaliseringsfrågor, projekt- och förvaltningsstyrning och informations­förvaltning. Avdelningen är indelad i två enheter med två sektioner vardera och har ett 70-tal medarbetare med placering i Norrköping, Örebro och Borlänge. 

Som medarbetare på avdelningen har du din hemvist i något av våra verksamhets­områden. Då uppdrag och förutsättningar förändras över tid kommer du också att få bidra med din kompetens och din erfarenhet inom en rad olika strategiska områden som avdelningen ansvarar för. Mycket av arbetet på avdelningen sker i tvärfunktionella grupper där medarbetare från olika delar av organisationen medverkar.

Avdelningen söker nu en verksamhetsutvecklare med strategisk inriktning till sektion Kundmötet. På sektion Kundmötet finns idag ca tio verksamhetsutvecklare med liknande arbetsuppgifter. Vi arbetar med att styra och stödja utvecklingen av gemensamma interna och nationella tjänster bland annat genom ett kunddrivet arbetssätt. Vi arbetar även med att skapa förutsättningar för att vidareutnyttja öppna data, genomföra kund- och marknadsanalyser, ta fram innovationsstrategier och målbilder samt att följa upp digitaliseringen. Vi samverkar i vårt arbete med myndighetens samtliga avdelningar, andra myndigheter och företag.

Dina framtida arbetsuppgifter

Som verksamhetsutvecklare med strategisk inriktning på sektion Kundmötet kommer du framför allt att arbeta med myndighetsövergripande kund- och digitaliseringsfrågor. 

Du kommer att:


• utveckla och förvalta myndighetens strategiska mål, med tillhörande arbetssätt metoder och modeller
• omsätta myndighetens mål till handling genom att tillhandahålla stöd, kommunikation och utbildningar
• följa upp och utvärdera det arbete som genomförs på andra avdelningar
• omvärldsbevaka och analysera trender i omvärlden
• göra analyser och skriva beslutsunderlag, strategidokument och rapporter
• arbeta med olika grupperingar primärt inom myndigheten men också med andra aktörer inom offentlig och privat sektor
• hantera remisser från exempelvis regeringen och andra myndigheter.

Arbetet innebär resor i tjänsten, framför allt inom Sverige.

Du måste ha 


• akademisk utbildning om minst tre år inom ett för tjänsten relevant område eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• minst två års aktuell erfarenhet av att ha arbetat med likvärdiga arbetsuppgifter som är beskrivna i annonstexten
• kunskap om den digitala transformationen och dess påverkan på samhället
• ha en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i både svenska och engelska.

Det är meriterande om du också har


• arbetat med förändringsledning
• erfarenhet av att ha jobbat med tjänstedesign
• kartlagt och utvecklat processer som en del av ett ledningssystem
• samverkat och byggt nätverk, både internt och externt
• arbetat inom offentlig sektor.

Vi vill att du


• är flexibel, uthållig och har lätt att anpassa dig efter nya och förändrade förutsättningar
• kan ta initiativ, är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling och driva dina uppdrag framåt
• har ett stort intresse för att driva och utveckla digitaliseringen av det offentliga Sverige
• är utåtriktad, har mod och trivs med att samarbeta
• gillar utmaningar, har analys- och problemlösningsförmåga och strävar efter ständiga förbättringar. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare och möjlig placering finns i Örebro eller Norrköping utifrån var du som söker önskar. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt. Vi tillämpar normalt provanställning. 

Du är välkommen att kontakta sektionschef Charlotte Friman på 010-495 63 73

Saco, Maria Inghamn och ST, Joakim Wenck nås via vår växel på 0771-503 503. 

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 6 september 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-6923. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 augusti 2020
  • Ansök senast: 6 september 2020

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024