OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.
Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete
Vi söker dig som vill driva på och engagera till digital utveckling och alltid med kunden i fokus.
Du kommer att arbeta i avdelning Strategisk utveckling och förvaltning med stort fokus på myndighetsgemensam verksamhetsutveckling och myndighetsövergripande strategiska frågor. Avdelningens främsta uppdrag är att skapa förutsättningar för övriga avdelningar att uppnå myndighetens mål genom att vara styrande, stödjande och samordnande. Vi ska också driva på utvecklingen inom ett antal strategiska områden, exempelvis ledningssystem och processer, kund- och digitaliseringsfrågor och informationsförvaltning. På avdelningen finns en enhet som består av tre sektioner, sektion Informationshantering, sektion Utvärdering och analys samt sektion Kunddriven utveckling. Avdelningen har ett 50-tal medarbetare med placering i Norrköping, Örebro och Borlänge.
Som medarbetare på avdelningen har du din hemvist i något av våra verksamhetsområden. Då uppdrag och förutsättningar förändras över tid kommer du också att få bidra med din kompetens och din erfarenhet inom en rad olika strategiska områden som avdelningen ansvarar för. Mycket av arbetet på avdelningen sker i tvärfunktionella team där medarbetare från olika delar av organisationen medverkar.
Avdelningen söker nu en verksamhetsutvecklare med strategisk inriktning till sektion Kunddriven utveckling. På sektionen finns idag ca 12 medarbetare varav 8 verksamhetsutvecklare med liknande arbetsuppgifter. Vi arbetar med att styra och stödja utvecklingen av gemensamma interna och nationella tjänster bland annat genom ett kunddrivet arbetssätt. Vi arbetar även med att skapa förutsättningar för att vidareutnyttja öppna data, genomföra kund- och marknadsundersökningar och vi tar fram strategier och målbilder för kund- och digitaliseringsområdet. Sektionen ansvarar även för myndighetens effektiviseringsprogram och för mått och mätetal kopplat till de förvaltningspolitiska målen. Vi samverkar i vårt arbete med myndighetens samtliga avdelningar, andra myndigheter och företag.
Dina framtida arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare med strategisk inriktning på sektion Kunddriven utveckling kommer du framför allt att arbeta med myndighetsövergripande kund- och digitaliseringsfrågor.
Du kommer att:
• utveckla och förvalta myndighetens strategiska mål, med tillhörande arbetssätt metoder och modeller
• omsätta myndighetens mål till handling genom att tillhandahålla stöd, kommunikation och utbildningar
• följa upp och utvärdera det arbete som genomförs på andra avdelningar
• omvärldsbevaka och analysera trender i omvärlden
• göra analyser och skriva beslutsunderlag, strategidokument och rapporter
• arbeta med olika grupperingar primärt inom myndigheten men också med andra aktörer inom offentlig och privat sektor
• hantera remisser från exempelvis regeringen och andra myndigheter.
Arbetet innebär resor i tjänsten, framför allt inom Sverige.
Du måste ha
• akademisk utbildning om minst tre år inom ett för tjänsten relevant område eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• minst två års aktuell erfarenhet av att ha arbetat med likvärdiga arbetsuppgifter som är beskrivna i annonstexten
• kunskap om den digitala transformationen och dess påverkan på samhället
• en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i både svenska och engelska.
Det är meriterande om du också har
• arbetat med förändringsledning
• erfarenhet av att ha jobbat med tjänstedesign
• kartlagt och utvecklat processer som en del av ett ledningssystem
• samverkat och byggt nätverk, både internt och externt
• arbetat inom offentlig sektor.
Vi vill att du
• är flexibel, uthållig och har lätt att anpassa dig efter nya och förändrade förutsättningar
• kan ta initiativ, är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling och driva dina uppdrag framåt
• har ett stort intresse för att driva och utveckla digitaliseringen av det offentliga Sverige
• är utåtriktad, har mod och trivs med att samarbeta
• gillar utmaningar, har analys- och problemlösningsförmåga och strävar efter ständiga förbättringar.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare och möjlig placering finns i Örebro eller Norrköping utifrån var du som söker önskar. Vi ser gärna att du börjar så snart som möjligt. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta sektionschef Charlotte Friman på 010-495 63 73
Saco, Maria Inghamn och ST, Joakim Wenck nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 12 september 2021 märkt med referensnummer TSG 2021-7151. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.