OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gnesta kommun är en aktiv och förändringsbenägen kommun i Storstockholmsregionen. Vi har goda kommunikationer till Stockholm, Nyköping och Skavsta flygplats. Vårt nära samarbete med näringsliv och föreningsliv gör Gnesta till en lättillgänglig och personlig tillväxtkommun med stor framtidstro. En kommun där människor växer och är kreativa.
Gnesta ligger i Sörmland ca 7 mil från Stockholm och växer mer än någonsin. Vi är drygt 11 000 invånare och 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra medborgare och besökare bästa möjliga service och kvalitet. Du är varmt välkommen att bli en av oss.
Socialförvaltningen, enheten Administration och bistånd, söker en verksamhetsutvecklare och Lex Sarah ansvarig till kvalitetsteamet. Tjänsten innebär även teamledaransvar för kvalitetsteamet som består av följande funktioner; utredare, MAS, aktivitetssamordnare, frivilligsamordnare, anhörigkonsulent samt samordnare för våld i nära relationer och folkhälsa (totalt 8 medarbetare).
Verksamhetsutvecklare inom Socialförvaltningen arbetar på uppdrag av chef för Administration och bistånd med att bistå ledningsgruppen samt övriga medarbetare i förvaltningen med uppdrag och arbetsuppgifter kopplade till kvalitetsarbete. Arbetsuppgifterna kan variera beroende på vilket uppdrag som skall genomföras.
Som verksamhetsutvecklare är du den som skall hålla samman det kvalitetsarbete som utförs och som planeras att utföras i framtiden.
I rollen som verksamhetsutvecklare förväntas du stödja verksamheterna i utveckling av det systematiska kvalitetsarbetet exempelvis genom att initiera revidering eller framtagande av processer och arbetssätt som leder till förbättrad kvalitet. I uppdraget ingår även omvärldsbevakning och utvärderingar
ARBETSUPPGIFTER
• Stötta chefer i verksamhetsplanering och uppföljning
• Utföra kvalitetsgranskningar i verksamheten
• Sammanställa och skriva underlag till nämnd och andra, självständigt eller i samarbete med kollegor i Kvalitetsteamet. Var behjälplig i presentationer av dessa.
• Utreda Lex Sarah- rapporter
• Arbeta med att utveckla, följa upp och analysera det systematiska kvalitetsledningsarbetet i verksamheten
• Självständigt och tillsammans med kollegor i Kvalitetsteamet identifiera områden som behöver utredas och initiera dessa till ledningsgrupp.
• Ta emot uppdrag formulerade av ledningsgruppen för verksamheten liksom vara behjälplig i att planera utförandet.
• Omvärldsbevakning.
• Statistik, enkäter mm.
Som teamledare:
• Ansvarar i teamet för samordningen av det operativa arbetet och stöd till chef
• Planerar, organiserar och koordinerar arbetet i teamet
• Bevakar arbetsbelastning i teamet och signalerar till chef om det finns behov av översyn
• Ansvarar för den ömsesidiga informationsöverföringen mellan team och övriga kollegor
• Säkerställer att verksamheten bedrivs i enlighet med uppdraget
• Samordnar semestrar och vid behov andra bemanningsfrågor
• Säkerställer att arbetet bedrivs utifrån de lagar och förordningar som styr verksamheten
• Tar initiativ till arbeten som behöver utföras för att förbättra och främja samarbete i teamet
• Tar initiativ till arbeten som behöver utföras för att förbättra, främja och utveckla verksamheten
• Nära samverkan med övriga teamledare
KVALIFIKATIONER
Rollen innebär samverkan med alla medarbetare inom förvaltningen och även i viss mån med kommunens övriga förvaltningar. Du behöver därför vara positiv, öppen och ha mycket god förmåga att anpassa arbetssättet utifrån situation och person. Det betyder också att du måste vara nyfiken, ha förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsområden och självständigt inhämta kunskap. Eftersom arbetsuppgifterna innebär uppföljning och granskning av kollegors arbete behöver du ha en pedagogisk förmåga och kunna utmana utan att provocera.
• Minst 3-årig högskoleutbildning, exempelvis statsvetenskap, juridik, beteendevetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren finner lämplig.
• Du har mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift samt är en skicklig skribent.
• Meriterande är att du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation, exempelvis myndighet eller kommun liksom erfarenhet av och kunskap om socialförvaltningens verksamhetsområden.
• Du innehar B-körkort.
• Du har mycket god datorvana.
• Du har god förmåga att samarbeta och bidrar till ett gott arbetsklimat.
• Meriterande om du har vana av att prata inför grupper av medarbetare, politiker, medborgare med mera.
• Eftersom tjänsten innebär teamledaransvar är det meriterande om du har erfarenhet av att stötta, leda och coacha kollegor.
ÖVRIGT
Kontakter från annonserings- och rekryteringsföretag undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Christine Södergran
0158-275691
Verksamhetschef Ann-Christine Södergran
0158-275691
Arbetsterapeut Cecilia Nerman
Verksamhetschef Ann-Christine Södergran
0158-275691
Sjuksköterska Kristin Illerström
Enhetschef Hemtjänsten Teres Svensson
0158-275 331
Tf verksamhetschef Karl Löfgren (vecka 32)
0158-275 630
Verksamhetschef Maria Blomgren (vecka 33)
0158-275 668